به گزارش خبرنگار ملکان – سمانه اسلامی ورکی
مجتمع پردازش پسماند آرادکوه در شهرستان ری و بخش کهریزک یکی از بزرگترین سایتهای پسماند در خاورمیانه است که علاوه بر بوی نامطبوع ناشی از دفع پسماند، انتشار گاز سمی متان نیز در این منطقه ایجاد نگرانی کرده است.
مردم بخش کهریزک شهرستان ری همواره از معضلات آرادکوه و انتقال روزانه بیش از ۸ هزار تن پسماند شهر تهران و ریزش شیرابه از خودروهای حامل زباله در سطح شهر کهریزک گلایه داشتند و شهرداری تهران در مقطعی از کاهش پسماند انتقالی از تهران به آرادکوه خبر داد، اما در روزهای اخیر تصاویری از ورود خودروهای حامل پسماند با پلاک ساری به آرادکوه دریافت کردیم.
رضا محمدی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، انتقال زبالههای شهرستان ساری به آرادکوه را تأیید کرده و در توضیح ماجرا میگوید: سایت دفن زباله ساری با مشکلاتی مواجه شده و قرار است حداکثر تا ۱۰ روز، زبالههای این شهرستان با کامیون به تهران منتقل شده و در آرادکوه دفن شوند تا دستگاه زبالهسوز ساری با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی، آماده بهرهبرداری شود.
همچنین محمدعلی نوبخت فرماندار شهرستان ساری نیز گفت: در تماسی که با سرپرست شهرداری ساری داشتم، او موضوع انتقال زبالهها به تهران را تأیید کرده است.
فرماندار ساری افزود: تا ۲۰ روز پیش روند انتقال زبالههای ساری به سایت آققلای گلستان ادامه داشت که ظاهراً به دلیل وقوع مشکلاتی، جلوی روند انتقال پسماند و زباله به این سایت گرفته شده است، لذا شهرداری ساری قراردادی را منعقد کرده که گویا پیمانکارش قراردادی جداگانه با شهرداری تهران منعقد کرده تا حجم زیادی از زبالههای ساری را به آرادکوه منتقل کند.
معضلات زیستمحیطی آرادکوه
اما روند انتقال زبالههای ساری به سایت آرادکوه از چند روز پیش و در سکوت خبری، در حالی آغاز شده که بارها مسئولان بر معضلات زیستمحیطی آرادکوه صحه گذاشته و به دلیل فاصله بسیار زیاد آن با شرایط استاندارد، وعده خروج دائمی آن از پایتخت را سر داده بودند. طبق بررسیهای انجام شده، روزانه ۱۲ کامیون پسماند به آرادکوه منتقل میشود که حالا با پذیرش بخش زیادی از زبالهها و پسماندهای استانهای دیگر، این میزان افزایش پیدا کرده و به تبع آن مشکلات زیستمحیطی و انتشار بوی نامطبوع را در بخش کهریزک شهرستان ری تشدید خواهد کرد.
در همین راستا سوده نجفی درتذکر پیش از دستور خود با اشاره به ورد زبالههای ساری به تهران برای دفن در آرادکوه گفت: براساس اطلاعاتی که در رسانهها به دست ما رسیده، به صورت روزانه حجم بسیار بالایی از پسماند، در حد ۱۲ کامیون، به آرادکوه منتقل میشود که شهرداری تهران و شورای شهر ساری نیز این موضوع را تایید و اعلام کردند که زبالههای ساری به زباله سوز آرادکوه منتقل شود در حالی که ما اساسا زباله سوزی در آرادکوه نداریم.
وی افزود: آرادکوه مشکلات زیست محیطی زیادی برای شهرستان ری دارد و حتی قرار بود این سایت تغییر مکان دهد، ورود پسماند از ساری، تهران را با چالش مواجه خواهد کرد. به شهرداری تذکر می دهیم که این انتقال زباله روال و روندی نشود که دیگر شهرها نیز پسماند خود را به آرادکوه منتقل کنند.
وی گفت: سازمان پسماند شهرداری تهران بهتر است مشکلات خود را پیگیری کند تا اینکه پسماند دیگر شهرها را منتقل کند و باید این موضوع با جدیت پیگیری و از آن جلوگیری شود.
چمران: روند انتقال پسماندها تمام شد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: درباره ورود پسماند ساری به تهران قرار است دستگاه زبالهسوز نصب کنند و چند روز این پسماند به آرادکوه منتقل میشود که انتقال صورت گرفت و به پایان رسید و درحال حاضر پسماندی از ساری به آرادکوه نمیآید
چمران خاطرنشان کرد: بنده در مورد ورود پسماند ساری به تهران پرسش کردم و گفتند که قرار است دستگاه زبالهسوز نصب کنند و چند روز این پسماند به آرادکوه منتقل میشود که انتقال صورت گرفت و به پایان رسید و در حال حاضر پسماندی از ساری به آرادکوه نمیآید. البته تمام این پسماند به اندازه نصف روز پسماند تهران هم نیست.
زبالهها به «آققلا» نمیرود
طبق آمار منتشرشده، تولید روزانه زباله در استان مازندران حدود ۳ هزار تن برآورد میشود که این رقم در ایام تعطیلات با ورود مسافران به حدود ۴۵۰۰ تن میرسد. این حجم زیاد از تولید زباله به همراه کمبود تجهیزات و ناکارآمدی در مدیریت پسماند، شرایطی بحرانی در استان ایجاد کرده است. «محمدعلی نوبخت» فرماندار شهرستان ساری می گوید: در شهرستان ساری روزانه حدود ۲۵۰ تن و در شرایطی مانند حضور مسافران و ایام تعطیلات ۳۰۰ تن زباله جمعآوری میشود.
شهرداری ساری تا ۲۰ روز پیش، زبالهها را جمعآوری کرده و به سایت دفن زباله آققلا واقع در استان گلستان انتقال میداد. قرار بود روند انتقال زبالهها به سایت آققلا تا افتتاح نیروگاه زبالهسوز ساری استمرار داشته باشد؛ اما ظاهراً مشکلاتی برای سایت آققلا ایجاد شده و جلوی روند انتقال پسماند و زباله به سایت گرفته شده است. لذا شهرداری ساری برای رفع این مشکل، قراردادهایی را با پیمانکاران حمل زباله منعقد کرده و تا جایی که بنده اطلاع دارم، قرار است بخشی از زبالهها به شهرستانهای قائمشهر، بهشهر و….. منتقل شود.
فرماندار ساری از سرپرست شهرداری ساری درباره چندوچون انتقال زباله به دیگر شهرها مانند تهران سؤال کرده و ایشان پاسخ دادند، شهرداری ساری قراردادی منعقد کرده که گویا پیمانکارش قراردادی را با شهرداری تهران منعقد کرده تا حجم زیادی از زبالههای ساری را به سایت آرادکوه انتقال دهد. طبق گفته فرماندار ساری، افتتاح نیروگاه زبالهسوز ساری پس از سفر رئیسجمهور شهید به ساری در دستورکار قرار گرفته و هم اکنون با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی و پیشرفت ۹۱ درصدی در حوزه تجهیزات در آستانه بهرهبرداری قرار دارد
هفته گذشته «مسعود نصرتی» معاون عمرانی وزیر کشور به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از نیروگاه زبالهسوز بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه مهم زیستمحیطی در مرکز استان قرار گرفت. جلسات بسیار خوبی برگزار و در نهایت نیز مقرر شده تا دولت چهاردهم اعتباری را برای بهرهبرداری آزمایشی این نیروگاه ۴۵۰ تنی تا دهه فجر تخصیص داده و پس از ۴ ماه فعالیت آزمایشی، رسماً افتتاح شود طلسم نیمهکاره بودن نیروگاه زبالهسوز نیروگاه زبالهسوز ساری، پروژهای نیمهتمام است که قرار بود بار سنگین چندین دههای حمل زبالههای مرکز استان مازندران به دیگر مناطق را به دوش کشیده و همزمان با تولید سالانه چندین هزار مگاوات برق، بخش زیادی از دلواپسیهای زیستمحیطی شهروندان را نیز برطرف کند. به همین دلیل، از ۱۵ سال پیش ساخت نیروگاه زبالهسوز ساری کلید خورده تا طلسم نیمهکاره ماندن آن برای همیشه شکسته شود.
پروژهای زیستمحیطی، که هر بار ساختش به دلایلی به تعویق افتاده و حالا چشم انتظار تعیین تکلیف نهایی از سوی دولت چهاردهم است. اواسط مهرماه سالجاری، «علیرضا سعیدی» مشاور شهردار ساری و مسئول پیگیری پروژه زبالهسوز خبر داد: بخش ساختمانی پروژه ۹۶ درصد و بخش تجهیزات ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با ورود تجهیزات سفارشی از چین به ایران و نصب آن، افتتاح نیروگاه زبالهسوز ساری را در دهه مبارک فجر جشن خواهیم گرفت.
بلاتکلیفی سایت عمارت
تکمیل نهایی نیروگاه زبالهسوز ساری و افتتاح آزمایشی آن در حالی به چند ماه آینده حواله داده میشود که ۲ هفته پیش «یوسف نوری» استاندار مازندران خبر از تعطیلی سایت «عمارت» آمل داده و تأکید کرد: محل دفن زباله در منطقه عمارت آمل به یک ابرتهدید و بحران اساسی در راستای حفظ سلامت شهروندان و محیطزیست تبدیل شده که با تعطیلی آن، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. اما در سالهای مسئولان اجرایی استان در تعیین محلی جدید برای دپو و دفن زباله بیش از ۱۰ شهر مازندران و از سویی ضرورت تعطیلی سایت عمارت به دلیل احداث سد هراز در نزدیکی آن، مناقشهای تازه درباره تصمیمگیری قطعی برای سایت عمارت، میان مسئولان استان مازندران به راه انداخته است.
«علی داودی» شهردار آمل با اشاره به ماده ۱۲ قانون پسماندها و تعیین تکلیف محل زباله و پسماندها، میگوید: محلهای دفن پسماند بر اساس ضوابط زیستمحیطی توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان و وزارت جهادکشاورزی تعیین میشود. بنابراین، پس از تعیین تکلیف و جانمایی محل جدید زباله و پسماندها، شهرداری آمل موظف است وظیفه ذاتی خود یعنی انتقال زبالهها و پسماند را به محل جدید انجام دهد. شهردار آمل در عین حال به مشکل انتقال زباله شهرهای بابل و ساری به سایت آققلا نیز اشاره کرده میگویدطی چند ماه گذشته راه ورود زبالهها به این شهر بسته شده است؛ مردم و مسئولان آققلا کاملاً حق دارند؛ چرا باید زبالههای مناطق دیگر در این شهر ریخته شود.
البته ما هنوز از دستور تعطیلی سایت عمارت تمکین نکرده و به دلیل عدم معرفی مکانی دیگر، همچنان زبالههای آمل را به این سایت انتقال میدهیم. ممانعت از ورود زبالههای ساری به آققلا به دلیل تشدید معضلات زیستمحیطی ناشی از انتشار شیرابهها و تجمیع حجم زیادی از زباله و پسماند در کوچه و خیابانهای ساری در حالی مسئولان این استان را به سمت انتقال زبالهها به آرادکوه سوق داده که «سید مهدی مهیایی» معاون عمرانی استاندار گلستان حدود ۳ ماه پیش، با اشاره به اینکه این استان دیگر توان دفن زبالههای مازندران را ندارد، تأکید کرده، تا چند ماه آینده این معضل حل وفصل خواهد شد. نتیجه این تصمیم نیز به بلاتکلیفی و تجمیع زبالههای ساری منجر شده و همزمان با آلودگی محیطزیست، زمینه ناپایداری بهداشت عمومی و افزایش نارضایتیها را فراهم کرده است.