رشد چشمگیر کشتی‌های تجاری در بنادر مازندران
رشد چشمگیر کشتی‌های تجاری در بنادر مازندران
بنادر مازندران شاهد رشد قابل توجهی در زمینه پذیرش کشتی‌های تجاری در سال ۱۴۰۳ بوده‌اند. بر اساس اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، تعداد کشتی‌های تجاری که در بنادر نوشهر و فریدونکنار پهلو گرفتند، به ۵۸۵ فروند رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. این موفقیت قابل توجه در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری و ارتقای توانمندی‌های تجاری این بنادر به دست آمده است.

به گزارش ملکان سعید کیا کجوری، مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، در حاشیه نشست شورای اقتصادی استان در ساری، این دستاورد را نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر در ارتقای ظرفیت‌های بندری استان عنوان کرد. وی افزود: «طی یک سال گذشته، بنادر نوشهر و فریدونکنار شاهد ورود ۵۸۵ فروند کشتی تجاری بوده‌اند که نسبت به سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.»

کیا کجوری همچنین اشاره کرد که از آغاز سال ۱۴۰۳ تا پایان اسفند ماه، بازرسی‌های دقیقی از وضعیت تأیید اصالت ۲۱۰ فروند شناور تجاری نیز انجام شده است. این بازرسی‌ها تحت نظارت اداره بازرسی و ثبت شناورها و با هدف ارتقای ایمنی و امنیت شناورها صورت گرفته است.

وی در ادامه از صدور و تمدید ۳۳۲ فقره گواهینامه ثبتی شناورها خبر داد و تاکید کرد که تمامی شناورهای تفریحی نیز باید برای دریافت مجوز و گواهینامه‌های ایمنی و فنی به مؤسسات رده‌بندی تحت نظر اداره بنادر مراجعه کنند تا پس از بازرسی‌های لازم، گواهینامه‌های مورد نظر برای آنها صادر شود.

آشنایی با ظرفیت‌های بندری مازندران

مازندران دارای سه بندر عمده است: بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار. منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحت ۸۸ هکتار و ۱۱ پست اسکله، از امکانات مدرن بندری و دریایی برخوردار است و قادر به پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن است. این بندر در راستای تخلیه و بارگیری انواع کالاها و پذیرش کشتی‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

بندر فریدونکنار نیز که به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور شناخته می‌شود، در توسعه مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر تاثیر بسزایی داشته است. این بندر با ۲ پست اسکله و ظرفیت سالانه بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا، به عنوان یک بندر چندمنظوره شناخته می‌شود که عمده فعالیت آن در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده‌های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است.

تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰، یکی از مهم‌ترین تحولات در تاریخ بنادر مازندران به شمار می‌آید. این اقدام که با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه زیرساخت‌های بندری در این منطقه شد. این تحولات علاوه بر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، موجب تسهیل فرآیندهای تجاری و ترانزیتی میان کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران گردیده است.

در نهایت، به نظر می‌رسد که با تداوم تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود خدمات بندری و تسهیل فرآیندهای تجاری، بنادر مازندران در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک، می‌توانند نقش حیاتی‌تری در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنند.

  • نویسنده : سمانه اسلامی