به گزارش ملکان بهرام سلطانی، مدیرکل امور مالیاتی مازندران، در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: «از این پس، مؤدیان مالیاتی میتوانند آثار مالیاتی تمامی صورتحسابهای الکترونیکی فروش و خرید خود را همراه با واکنشهای مرتبط، در سامانه مودیان مشاهده کنند. این اطلاعات با تأخیر حداکثر یک روز، در بخش اظهارنامه پیشفرض سامانه نمایش داده میشود و میتواند در قالب جداول مجزای مربوط به دورههای مختلف مالیاتی به مؤدیان ارائه شود.»
سلطانی با اشاره به ساختار جدید گزارشها، گفت: «اطلاعات مربوط به صورتحسابهای الکترونیکی در چهار جدول مجزا و بر اساس دورههای مالیاتی مختلف (الف و ب برای دوره جاری، ج و د برای دورههای پیشین) در اختیار مؤدیان قرار خواهد گرفت.»
وی همچنین تأکید کرد که اطلاعات مربوط به دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت در این بخش از سامانه نمایش داده نمیشود و این دادهها پس از پایان هر دوره مالیاتی در اختیار مؤدیان قرار میگیرد. سلطانی از مؤدیان خواست تا برای بررسی وضعیت صورتحسابهای خود به بخش «فرم خلاصه عملکرد سامانه مودیان» مراجعه کرده و در صورت نیاز، نسبت به اصلاح، ثبت یا تأیید صورتحسابهای نسیه تا پایان مهلت قانونی اقدام کنند.
این سامانه جدید با هدف شفافسازی هرچه بیشتر فرآیند مالیاتی و تسهیل امور مؤدیان ایجاد شده است. به گفته سلطانی، این اقدامات میتواند به مؤدیان کمک کند تا در مدیریت مالیاتی خود برنامهریزی دقیقتری داشته باشند و از اشتباهات احتمالی در ثبت و گزارشگیری صورتحسابها جلوگیری کنند.
هدف از راهاندازی این سامانه، تسهیل فرآیندهای مالیاتی و افزایش شفافیت در سیستم مالیاتی است. با توجه به امکان رصد روزانه عملکرد مالیاتی، مؤدیان قادر خواهند بود از صحت و سقم اطلاعات خود اطمینان حاصل کرده و در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم را برای اصلاح به موقع انجام دهند. این امر علاوه بر بهبود فرآیند مدیریت مالیاتی، میتواند به افزایش اعتماد عمومی به سیستم مالیاتی و تسهیل در برنامهریزیهای مالی برای مؤدیان کمک کند.، این سامانه با هدف شفافسازی و بهبود مدیریت مالیاتی، امکان برنامهریزی دقیقتر را برای مؤدیان فراهم میکند.
- نویسنده : اسلامی