به گرارش خبرنگار ملکان – سمانه اسلامی
سواحل زیبای مازندران، نگین درخشان دریای خزر، بار دیگر شاهد غرش موتور کشتیها و امواج خروشان تجارت و گردشگری خواهد بود.
دولت چهاردهم با اهتمام ویژه به توسعه اقتصاد دریا محور، فصلی نو در صنعت کشتیسازی و گردشگری دریایی این استان رقم زده است.
رونق بازار ساخت کشتیهای تفریحی و باری در مازندران با فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ مرتبط با این صنعت و در نظر گرفتن برخی راهبردهای توسعهمحور و با توان متخصصان بومی و همچنین با حمایت های دولت چهاردهم در حاشیه دریای خزر در حال تحقق است.
تولید شناورهای مورد نیاز مازندران، انجام تعمیرات و بازسازی کشتیهای خارجی، برنامهریزی برای طرح توسعه با نگاهی به تجارت دریایی در دریای خزر، ایجاد رشتههای تخصصی مرتبط در دو دانشگاه فنی استان و امکانسنجی برای راهاندازی دبیرستان تخصصی به منظور جذب دانشآموزان از مقطع متوسطه و پرورش آنها در حوزه صنایع دریایی بخشی از فعالیتهای واحدصنعتی بزرگ مرتبط با این صنعت در مازندران است که در صورت تحقق میتواند آینده پویا و روشنی را برای این مجموعه و صنایع دریایی در مازندران رقم بزند.
مازندران با برخورداری از مرز مشترک آبی با کشورهای حوزه CIS و همچنین سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و شکوفایی اقتصاد دریامحور دارد و دولت چهاردهم هم برنامه راهبردی و توسعه ای استان را با محوریت اقتصاد دریاپایه باهدف ایجاد اشتغال پایدار تهیه و تدوین خواهد کرد.
بیشترین فعالیت در عرصه های و سواحل آبی کشورمان در محدودههای شهری و روستایی مربوط به تأسیسات بندری و نظامی است که این فعالیت ها فقط پنج درصد سواحل را به خود اختصاص داده و ۹۵ درصد ظرفیت ساحلی کشورمان، بدون استفاده باقی مانده است، در حالیکه این مناطق با برخورداری از اهمیت راهبردی در مقیاس جهانی و منطقهای، به عنوان یکی از مهمترین نواحی ارزشمند سیاسی و اقتصادی جهان به شمار میرود و میتواند با توسعه مناسب، نقش اقتصادی و سیاسی بالایی در سطوح منطقهای و جهانی ایفا کند.
رونق بازار ساخت کشتیهای تفریحی و باری در مازندران با فعالیتهای واحدهای صنعتی بزرگ مرتبط با این صنعت و در نظر گرفتن برخی راهبردهای توسعهمحور و با توان متخصصان بومی از سوی فعالان این حوزه در حاشیه دریای خزر به باور مسوولان امر مسیر درخشانی برای طی کردن دارد.
همکاریهای بینالمللی
دولت چهاردهم با نگاهی فراتر از مرزها، برنامههای گستردهای برای توسعه همکاریهای بینالمللی در زمینه صنایع دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر در دست اجرا دارد. این همکاریها میتواند به رونق تجارت دریایی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی منجر شود
از سوی دیگر دولت چهاردهم اعلام آمادگی کرده است که در صورت موفقیت کشتی سازان داخلی در تولید شناورهای سفارش شده، طرح های بزرگ دیگری را در این صنعت در اختیار تولیدکنندگان ملی قرار خواهد داد و حمایت های لازم را از این متخصصان انجام می دهد.
گستره های آبی در واقع به عنوان یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتهای رشد اقتصادی ایران محسوب می شود به همین جهت کشورمان همواره به عنوان قدرت تاثیرگذار در جهان مطرح بوده است و اکنون این نقش می تواند با برنامه ریزی و طرحهای نوظهور و روزآمد تقویت شود.
توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریامحور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می شود
کشورهای عضو CIS به اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترکالمنافع (به اختصار cis اتحادیهای شامل برخی از جمهوریهای مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشستهای آن در کاخ تاوری در سنپترزبورگ انجام میشود.
این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.
در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه میداشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیشنویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هماکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شدهاست. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشستهای وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمیکند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب میآید.
اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است. آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.
نهضت کشتیسازی در کرانههای خزر
کارخانههای کشتیسازی مازندران، با تکیه بر دانش متخصصان بومی و حمایتهای دولت، جان دوبارهای گرفتهاند. تولید انواع شناورهای تفریحی و باری، تعمیر و بازسازی کشتیهای خارجی، و طرحهای توسعهای گسترده، نشان از عزم جدی برای تبدیل مازندران به قطب کشتیسازی در منطقه دارد
در این پیوند نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریامحور گفت: یکی از سیاست های راهبردی دولت چهاردهم برای ارتقای اقتصاد دریا محور رونق کشتی رانی تجاری و گردشگری در دریای خزر است.
علی عبدالعلیزاده در بازدید از یک مجموعه کشتی سازی در شرق مازندران اظهار کرد: برای رونق تجارت دریایی نیازمند شناورهای تجاری و گردشگری هستیم.
وی گفت: مجموعه کشتی سازی در مازندران نقش مهمی در ساخت و افزایش زیرساخت های اقتصاد دریا محور دارد و دولت از این مجموعه تولیدی بزرگ حمایت می کند.
عبدالعلی زاده با بیان این مطلب که در حال حاضر ۸۶ واحد شناور در دریای خزر فعال هستند، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از این شناورها نیازمند بازسازی هستند.
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریامحور افزود: با توجه به موقعیت مکانی مجموعه کشتی سازی شرق مازندران که در کنار دریای خزر قرار دارد توسعه این واحد تولیدی یکی از ضرورت های مهم محسوب می شود.
این مقام مسوول تصریح کرد: ۳۳ هکتار زمین در کنار این مجموعه کشتی سازی مهیا برای سرمایه گذاری و توسعه این واحد تولیدی است که دولت برای تحقق این مهم کمک کار خواهد بود
با این حال باید گفت که گردشگری دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پروعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق گردشگری دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قولها و پیشبینیهای مثبت، به طور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل برمی گردد.
به عنوان مثال سال ۱۳۹۳ مدیرکل اسبق میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایهگذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود «این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل میشود.» بهار ۱۳۹۴ نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد «سه شناور خریداری شده که یکی از آنها تیر به ایران میآید.» اسفند ۱۳۹۶ هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد «برای نوروز ۱۳۹۷ کشتی کروز وارد مازندران میشود و تلاش بر این است که ۲ فروند کشتی تفریحی به آبهای استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابهجا کند.»
از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سالها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی میگذرد اما با روی کار آمدن دولت جدید با اراده مسوولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی در بندر نوشهر پهلو گرفت.
مازندران در مسیر توسعه اقتصاد دریایی
همچنین استاندار مازندران با بیان این که مازندران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد دریا محور زیر ساخت بنادر این استان را ارتقا می دهد، گفت: ساخت ۲ کشتی تجاری سنگین سه هزار و ۵۰۰ تنی از جمله توسعه این زیرساخت است.
مهدی یونسی رستمی در بازدید از یک شرکت کشتی سازی در شرق مازندران اظهار کرد: با توجه به تغیرات اقلیمی و پسروی های آب دریای خزر در کنار رونق تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر زیر ساخت های بنادر مازندران نیازمند ارتقا است.
وی اظهار کرد: برخی از این زیر ساخت ها افزایش ناوگان حمل و نقل دریای است و بخشی دیگر با توجه به پسروی های آب دریای خزر مربوط به زیرساخت های بنادر این استان است.
استاندار مازندران با بیان این که امروز دانش آموختگان دانشگاه ها در کارخانه کشتی سازی صدرا کارهای بزرگی را در ساخت و تعمیر کشتی های تجاری در دست اقدام دارند، اظهار کرد: ساخت ۲ کشتی تجاری سه هزار و ۵۰۰ تنی در این مجموعه یکی از این اقدامات موثر است.
یونسی رستمی ادامه داد: عملکرد ۶۰ ساله کشتی سازی شرق استان فراز و فرودهای را پشت سر گذاشت و در شرایط فعلی این مجموعه در نقطه جوش تکاملی خود قرار دارد.
وی با اشاره به این مطلب که کشتی سازی شرق استان ظرفیت توسعه بیشتری را دارد، ادامه داد: با توسعه زیر ساخت های این مجموعه بزرگ کشتی سازی ۳۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه های مازندران مشغول به کار می شوند.
این مقام مسوول تصریح کرد: یکی از سیاست های راهبردی ایران توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر است و برای تحقق این مهم باید ساز و کارهای آن فراهم شود.