مدارس فرسوده؛ مانعی بزرگ بر سر راه آموزش باکیفیت
مدارس فرسوده؛ مانعی بزرگ بر سر راه آموزش باکیفیت
مشکل مدارس فرسوده و ناایمن در مازندران، مسئله‌ای جدی است که نه تنها بر کیفیت آموزش بلکه بر سلامت و امنیت دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ملکان – سمانه اسلامی

تصور کنید کودکی هر روز با ترس و لرز به مدرسه‌ای می‌رود که دیوارهایش ترک خورده و سقفش تهدیدآمیز است. این تصویری است که از هزاران دانش‌آموز مازندرانی ترسیم می‌شود. مدارس فرسوده و ناایمن، نه تنها محیطی امن برای یادگیری فراهم نمی‌کنند بلکه سلامت و جان دانش‌آموزان را نیز به خطر می‌اندازند.

مشکل مدارس فرسوده و ناایمن در مازندران، مسئله‌ای جدی است که نه تنها بر کیفیت آموزش بلکه بر سلامت و امنیت دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار است.

اظهارات مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران، ابعاد گسترده این مشکل را آشکار می‌سازد.  بسیاری از مدارس مازندران قدمتی طولانی دارند و در طول سالیان متمادی، به دلیل عدم نگهداری مناسب و مقاوم‌سازی، فرسوده شده‌اند افزایش جمعیت دانش‌آموزی در برخی مناطق، منجر به ایجاد مدارس جدید و توسعه فضاهای آموزشی موجود شده است که در برخی موارد، به دلیل سرعت عمل و کمبود منابع، کیفیت ساختمانی مطلوبی نداشته است

وقوع زلزله و سایر بلایای طبیعی در مازندران، به ساختمان‌های قدیمی و مقاوم‌سازی نشده آسیب‌های جدی وارد کرده است و بر همین اساس  تخصیص ناکافی بودجه برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس، یکی از مهم‌ترین دلایل تداوم این مشکل است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: یک‌هزار و ۳۵۰ مدرسه ناایمن با هشت هزار کلاس درس در مازندران وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۰ مدرسه از نظر ایمنی شرایط بحرانی دارند

مهدی استادیان ساروی  در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران در ساری، اظهار کرد: برای شتاب دادن به روند بهسازی و ایمن‌سازی مدارس مازندران به همراهی مردم، خیران و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله فرمانداران و بخشداران نیاز داریم تا طبق تاکیدات رئیس‌جمهور و مفاد برنامه هفتم توسعه بتوانیم به چشم‌انداز ترسیم شده در این بخش برسیم.

وی افزود: علاوه بر تاکیدهای رئیس‌جمهور در زمینه بهسازی فضاهای آموزشی و مدارس با مشارکت مردم، در برنامه هفتم توسعه نیز اهدافی ترسیم شده که برنامه‌ریزی برای حرکت در این مسیر انجام شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید سرانه کل فضا باید به ۶.۱ متر مربع برسد و ۵۰ درصد کلاس‌ها نیز هوشمندسازی شود. ضمن این‌که نباید تراکم بالای ۳۵ درصد داشته باشیم و مقاوم‌سازی ۸۰ درصد از مدارس تا پایان پنج ساله هفتم مورد تاکید است.

استادیان افزود: رئیس‌جمهور در راستای تحقق عدالت آموزشی بر ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر و ساماندهی مدارس سنگی ناایمن تاکید دارند. تنها مدرسه سنگی مازندران در لتینگان نوشهر قرار دارد که برنامه‌ریزی برای ساخت مدرسه جایگزین آن آغاز شده است. خیران برای ساخت این مدرسه اعلام آمادگی کرده‌اند و با همراهی فرمانداری نوشهر باید عملیات اجرایی آغاز شود.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی در این زمینه و همچنین همراهی فرمانداری‌های استان برای شناسایی گروه‌های مردمی و خیران از درخواست‌های جدی ما برای تحقق اهداف ترسیم شده در برنامه هفتم توسعه و تاکیدات رئیس‌جمهور است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با بیان این‌که ۱۴ مدرسه ۲ کلاسه و سه کلاسه بسیار ناایمن در مازندران وجود دارد، گفت: در حال حاضر در مازندران یک مدرسه سنگی، یک‌هزار و ۳۵۰ مدرسه تخریبی، ۴۲۰ مدرسه بالای ۳۵ نفر جمعیت دانش‌آموز و ۹۳ پروژه نیمه‌تمام آموزشی داریم که امیدواریم با همراهی مردم و خیران به سرانجام برسد.

مشکل مدارس فرسوده در مازندران، نیازمند یک عزم ملی و همکاری همه دستگاه‌های مسئول است. با اتخاذ راهکارهای جامع و پایدار، می‌توان به بهبود وضعیت مدارس و فراهم آوردن محیطی امن و مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان کمک کرد