هر مدرسه یک پایگاه و هر دانش آموز یک مهارت”
هر مدرسه یک پایگاه و هر دانش آموز یک مهارت”
در زبان فارسی، واژه فراغت به معنای آسودگی، استراحت و آسایش است. واژه فراغت بیشتر در برابر گرفتاری ها و مشغله های روزمره، به کار می رود. معنای دیگر فراغت از نظر لغوی یعنی فراغ بالی آسایش و آرامش است.

اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان در واقع بخش مهمی از حوزه پرورش و تربیت آنها را در برمی‌گیرد که باید متناسب با علاقه و استعداد دانش‌آموزان پر شود  یکی از موضوعاتی که لازم است هم مورد توجه خانواده و هم در کانون تصمیم گیری مدیران آموزش و پرورش باشد غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان در سه ماهه تابستان است آنها نباید از آموزش برخی از مهارت‌های لازم برای زندگی دور بمانند.

در زبان فارسی، واژه فراغت به معنای آسودگی، استراحت و آسایش است. واژه فراغت بیشتر در برابر گرفتاری ها و مشغله های روزمره، به کار می رود. معنای دیگر فراغت از نظر لغوی یعنی فراغ بالی آسایش و آرامش است. این واژه آزاد بودن از کار روزمره و هر نوع زمان و فرصت دیگر نیز معنا شده است.

برخی از خانواده‌ها در فصل تابستان فرزندان خود را به کلاس‌های آموزشی مختلف در حوزه‌های ورزشی، هنری و سبک زندگی می‌فرستند تا دانش‌آموزان علاوه بر یادگیری یک مهارت، اوقات مناسبی را در کنار همسالان خود سپری کنند اما پرداخت هزینه کلاس‌های آموزشی برای بسیاری از خانواده‌ها ممکن نیست و این دغدغه همچنان برای آنها وجود دارد.

ورزش و سرگرمی های سالم یکی از شیوه های های برطرف کردن کمبودهای جسمی و روانی فرد است. هیچ چیز نمی تواند جای تفریحات سالم را بگیرد، چون این کارها سبب تخلیه انرژی و احساسات می شوند. در واقع می توان گفت که اوقات فراغتِ تابستانی، موقعیت مناسبی برای رشد خلاقیت و ابتکار کودکان و نوجوانان است

نقش تکنولوژی در اوقات فراغت تابستانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اپلیکیشن های موبایل در واقع اوقات فراغت از بیرون به درون منزل و از جمع خانواده به اتاق های تک نفری فرزندان کشیده شده است. این اتفاق متاسفانه موجب شده اوقات فراغت صحیح معنا نشود. همچنین تعلیم های ناسالم در رسانه ها موجب شده کودکان و نوجوانان نسبت به مطالعه بی انگیزه شوند. رسانه ها اطلاعات تصویری همراه با آهنگ های سرگرم کننده دارند اما خطوط کتاب از این ویژگی ها بی بهره هستند. در این میان نقش والدین، این است که کتاب خواندن را برای فرزندان خود جالب کنند و مشوقی برای آنها باشند. والدین می توانند با دادن پاداش های کوچک به فرزندان در مقابل با کتاب خواندن، آنها را به این کار تشویق کرده و به آنها از این طریق انگیزه بدهند.

پژوهش ها نشان داده اند افرادی که اوقات فراغت خود را سودمند و مطلوب سپری می کنند، از نظر اقتصادی بازده خوشایند تری دارند و از لحاظ روحی نسبت به دیگران شادترند. البته زمان اوقات فراغت برای هر سن و گروه ناهمگون است. در این مقاله منظور از اوقات فراغت تعطیلی سه ماه تابستان دانش آموزان است. این لغت برای دانشجویان حتی تعطیلی بین دو ترم نیز می تواند تعریف شود و برای شاغلین آخر هفته می تواند اوقات فراغت به حساب آید. به هر حال این ایام برای تمام گروه های سنی نیاز به برنامه ریزی خوب دارد تا فرد بتواند علاوه بر برطرف کردن خستگی، استعداد های خود را در عرصه های مختلف شکوفا کند

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در طرح اوقات‌فراغت تابستانی/ ۲۰ هزار مدرسه پایگاه می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مهم‌ترین ویژگی و اهداف اصلی برنامه اوقات‌فراغت گفت: از جمله اهداف اصلی برنامه‌های اوقات فراغت، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه‌جانبه شخصیت آنان، ارتقاء سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان است.

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باتوجه به همه‌جانبه بودن و مستمر بودن امر تربیت، برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی بر اساس مفاهیم تربیتی و ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین شده است گفت: در بخش فضاها و ظرفیت‌های درون سازمانی از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش، مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش سراها، سالن‌های سینمایی مجتمع‌های فرهنگی دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال احمر و در دستگاه‌های برون سازمانی از ظرفیت شهرداری‌ها، وزارت ارشاداسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سازمان بسیج، وزارت ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بسیج سازندگی و… استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار پایگاه تابستانه برای ۴ میلیون دانش‌آموز برپا شود، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مراکز تابستانی را اینطور بیان کرد: فضاهای آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی از قبیل مدارس منتخب، کانون‌های ‌فرهنگی تربیتی،

دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، اردوگاه های دانش آموزی، مراکز مشاوره و… از طریق مراجعه به سایت نورینو، با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضی اقدام کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت ادامه داد: آمار استقبال دانش آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت در تابستان ۱۴۰۲ بر اساس ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه تابستانه، ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶ دانش‌آموز بوده است.

پورثانی درباره زمان آغاز و پایان برنامه‌های اوقات فراغت در سراسر کشور اظهار کرد: از ابتدای تیرماه تا بیستم شهریور ماه زمان مدنظر است تا برنامه‌ها در راستای رشد و تعالی مستمر دانش‌آموزان ایرانی در پرتو همیاری نهادهای تربیتی و مشارکت مردم اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز ثبت‌نام اوقات فراغت در اول تیر چه تعداد مدرسه برای تبدیل شدن به پایگاه‌های اوقات فراغت آماده شده‌اند؟ گفت: پیش بینی ما حدود ۲۰ هزار مدرسه و حدود ۱۰ هزار مراکز اوقات فراغت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره اینکه نیروی انسانی پایگاه‌ها چگونه تامین می‌شود؟ افزود: این بخش از طریق نیروهای رسمی و پیمانی و حق التدریس آموزش و پرورش، مربیان تشکل‌های دانش‌آموزی که دارای رابطه استخدامی با تشکل قانونی دانش آموزی دارند، عقد قرارداد با موسسات آموزش و پرورش با خرید خدمات آموزشی و پرورشی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت مبلغان طلاب حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی مبلغان طرح امین و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و کار و دانش انجام می‌شود.

پورثانی درباره اینکه چه برنامه‌هایی قرار است در این پایگاه‌ها برگزار شود گفت: برنامه‌ها در ۶ محور قرآنی، مهارتی، ورزشی، کیفت‌بخشی، آموزشی، فرهنگی هنری، مشاوره انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: قرار است طرح «شهید عجمیان» که کارجهادی برای زیباسازی و تعمیر میز و صندلی و رنگ آمیزی کلاس‌ها و محوطه مدرسه است و طرح «به وقت خدمت» که انجام کار فرهنگی جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی، هنری، مهارتی و … به دانش آموزان است، توسط گروههای جهادی رخ دهد.

دکتر جعفری معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اشاره به این که هدف اصلی طرح اوقات فراغت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه جانبه شخصیت آنان ،ارتقاء سطح دانش و و مهارت و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان می باشد. وی افزود:

با توجه به به بیانات مقام معظم رهبری”امروز دغدغه اصلي مسئولين نظام تعليم و تربيت بايد هر چه بهتر برگزار شدن اوقات فراغت دانش آموزان باشد”،

اداره کل اموزش و پرورش استان مازندران برنامه های ویژه ای را جهت غنی تر کردن اوقات فراغت دانش اموزان در نظر گرفته است

وی ادامه داد : لذا استان مازندران ضمن محقق کردن شعار کشوری اوقات فراغت ” تربیت بدون توقف”، شعار استانی “هر مدرسه یک پایگاه و هر دانش آموز یک مهارت” را مد نظر قرار داده است تا ضمن مهارت آموزی به دانش آموزان بتواند از ظرفیت همه مدارس در تشکیل پایگاه های اوقات فراغت استفاده نماید.

وی اهم فعالیت های اجرایی اوقات فراغت استان مازندران اشاره کرد و گفت :

ارسال به موقع شیوه نامه به مدارس استان

اطلاع رسانی از طرق مختلف از قبیل  تشکیل جلسه ، فضای مجازی،

سامانه پیامکی جهت ثبت پایگاه و ترغیب دانش آموزان جهت ثبت نام در این پایگاه ها

برگزاری مراسم افتتاحیه اوقات فراغت در سطح استان و ۳۳ شهرستان

منطقه و در همه پایگاه های متمرکز شهرستانی و منطقه ای

برگزاری مراسم افتتاحیه اوقات فراغت در خانه یاریگران زندگی استان با هدف اجرای برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و توانمند سازی دانش اموزان و والدین

تمهید مقدمات لازم جهت برگزرای دوره های کیفی و متنوع به ویژه دوره های مهارتی

تعیین شهرستان های معین جهت بازدید میدانی از پایگاه ها

ارزیابی عملکرد پایگاه های اوقات فراغت از طریق طراحی نمون برگ های ارزیابی

طراحی فرم قرارداد نامه شهرستان / منطقه با مدیر مدرسه جهت تشکیل پایگاه اوقات فراغت در مدارس

اجرای طرح مدرسه کانون تربیت محله در ۳۰۰ مدرسه جهت استفاده از فضای مدرسه در بعد از ظهر و روز های تعطیل با همکار بسیج دانش آموزی

امضای قرارداد با شهرستان / منطقه جهت رشد ۲۰ درصدی پایگاه ها و دانش آموزان جذب شده در پایگاه ها   تمهید مقدمات ایجاد فرصت اردویی( تربیت و پیشرفت) برای حداقل یک بار در طول تابستان برای دانش اموزان ثبت نامی در طرح اوقات فراغت

دکتر جعفری استفاده از ظرفیت درون سازمانی از قبیل مدارس،کانون های فرهنگی تربیت، و ورزشی،اردو ها،دارالقرآن ها،مراکز مشاوره،پژوهش سرا ها و ….. جهت تشکیل پایگاه های اوقات فراغت گفت و بیان کرد

استفاده از ظرفیت مردم و دستگاه ها و نهاد های برون سازمانی اعم از شهرداری ها،اداره ورزش،مساجد،بسیج،فنی حرفه ای،صدا و سیماف هلال احمر و … جهت تشکیل پایگاه های اوقات فراغت است

وی در پایان گفت : حاصل تلاش همه معلمان، مدیران،اولیا و همکاران فرهنگی و حوزه ستادی تا امروز( ۱۹ تیر) استان مازندران با ثبت ۱۹۵۸ پایگاه و جذب ۴۵۲۸۶ دانش آموز در این پایگاه ه به ترتیب دارای رتبه اول و دوم در سطح کشور می باشد که امیدواریم با هدف گذاری انجام شده  به جذب ۱۰۰ هزار نفر دانش آموز در پایگاه های اوقات فراغت  دست یابیم.

  • نویسنده : سمانه اسلامی