اشتغال‌پذیری و توانمندی‌های مهارتی دانشجویان باید جدی گرفته شود
اشتغال‌پذیری و توانمندی‌های مهارتی دانشجویان باید جدی گرفته شود
به گزارش ملکان به نقل از  روابط عمومی دانشگاه مازندران، جلسه‌ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه،با حضور دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه و اعضای شورا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر صالحی عمران ضمن تقدیر از تلاش‌های متولیان حوزه‌ آموزش و تحصیلات تکمیلی، خصوصا مدیریت صحیح و به دور از تنش مقوله‌ مهم امتحانات در جنگ ۱۲ روزه و پس از آن، به‌ویژه آزمون‌های شهریور، این موفقیت را مدیون زحمات تیم اجرایی آموزشی دانشگاه دانست و با اشاره به نزدیکی زمان شروع سال تحصیلی جدید و حضور دانشجویان نوورود از هفته‌ سوم مهر، خواستار به‌کارگیری تمهیدات لازم جهت آماده‌سازی فضای دانشگاه و استقبال پرشور از دانشجویان شد.

رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که آموزش با روح من عجین و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی من است، اظهار داشت: برای آموزش به خاطر تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌ اصلی کشور، اهمیت قایل هستم و لذا باید با حساسیت و دقت بیشتری به آن توجه نمود.

رییس دانشگاه جامع استان، آموزش عالی کشور را نیازمند بازنگری دانست و بیان کرد: ما باید این بازنگری را از دانشگاه خودمان آغاز کنیم؛ به موازات آمایش رشته‌ها در استان، بازنگری در رشته‌ها و به‌ویژه به‌روزرسانی سرفصل‌های رشته‌ها و گرایش‌ها را باید از گروه‌های آموزشی شروع کنیم؛ رویکرد بازنگری باید مهارتی‌شدن سرفصل‌ها و درس‌ها به اقتضای نیازهای جامعه و با هدف توانمند سازی دانشجو به منظور اشتغال‌پذیری انجام گیرد. حرکت به سوی آموزش عالی مهارتی، رصد دقیق علم و فناوری، تغییر در برخی از رشته‌ها و ایجاد رشته‌های جدید با نگاه به آینده باید مهم‌ترین برنامه‌های گروه‌های آموزشی باشد

دکتر صالحی عمران تصریح کرد: اشتغال‌پذیری و توانمندی‌های مهارتی دانشجویان باید جدی گرفته شود و حرکت به سمت آموزش عالی مهارتی از انتظارات و دغدغه‌های اصلی من است.

رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر پرهیز از روزمرگی، معاونان آموزشی دانشکده‌ها را بر پیشروبودن، آینده‌نگری، تحول‌گرایی و رصد دقیق مطالبات کشور از جامعه‌ علمی و دانشگاهی و نیز جهت‌گیری دستور جلسات گروه‌های آموزشی و شوراهای دانشکده‌ها به سوی رفع نیازهای جامعه و ارایه‌ راهکارهای علمی و عملی در این زمینه‌ها رهنمون شد.

رییس انجمن آموزش عالی کشور، ایجاد دانشکده‌های متعدد در دانشگاه‌ها را نقض غرض رسالت ذاتی دانشگاه برشمرد و ادغام دانشکده‌‌ها و یکپارچگی حداکثری در این زمینه را علاوه بر صرفه‌ اقتصادی، گامی مهم و اساسی در جهت ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای، هم‌افزایی، ارتباط گروه‌ها با یکدیگر و جلوگیری از انزوای آن‌ها، دوری و بیگانگی اعضای هیات علمی از یکدیگر و غافل‌شدن از توانمندی‌های فراوان سرمایه‌ عظیم انسانی موجود در دانشکده‌ها ذکر کرد.

دکتر صالحی عمران هم‌چنین با تاکید بر اهمیت جایگاه عضو هیات علمی، تغییر در رویکردهای سنتی و کوشش در جهت افزایش اختیارات و آزادی عمل گروه‌های آموزشی را یک معیار مهم در تشخیص عملکرد درست یک دانشگاه برشمرد.

گسترش حیطه‌ فعالیت‌ها و مرزها، ارتباط با خارج از دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های مالی و امکانات آموزشی و پژوهشی بیرون از دانشگاه به طرق مختلف به منظور ارتقای دانشگاه، از مهم‌ترین انتظارات دکتر صالحی عمران از اعضای هیات علمی دانشگاه بود.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در روش‌های آموزش، تولید محتوای آموزشی و توانمندسازی اعضای هیات ‌علمی و دانشجویان در به‌کارگیری درست از امکانات فراوان هوش مصنوعی و برگزاری دوره‌های به‌روز و مبتنی بر نیاز دانشکده‌ها از دیگر نکات مهمی بود که رییس دانشگاه به آن‌ها توصیه نمود.

دکتر صالحی عمران در ادامه، توجه جدی به مقوله‌ آموزش و کیفیت محتوای آموزشی، ارزیابی مستمر و امتحان و رصد وضعیت دانشجویان را امری بسیار مهم برشمرد و بر نقش تربیتی اساتید در کنار نقش معلمی و آموزشی، خصوصا در ایجاد ارتباط صحیح و رفتار درست با دانشجویان نسل Z تاکید نمود.

رییس دانشگاه مازندران، یکی دیگر از سیاست‌های مهم خود را جذب دانشجویان بین‌الملل برای افزایش تعاملات بین‌المللی، فرهنگی و ارتقای رتبه‌ دانشگاه عنوان کرد و  با اشاره به این‌که بومی‌سازی آموزش عالی به دلایل اقتصادی، باعث کم‌رنگ شدن ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و قومیتی خواهد شد، اظهار داشت: یک دانشگاه متنوع و رنگارنگ می‌تواند بسیاری از مناسبت‌ها و ارتباطات را زنده و پویا نماید و به رشد و جهش فرهنگی، اقتصادی، علمی و اجتماعی دانشگاه کمک کند.

  • نویسنده : سمانه اسلامی