به گزارش ملکان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران، مهدی استادیان، با اشاره به این که در سال گذشته ۲۹ پروژه آموزشی و زیرساختی در استان به بهرهبرداری رسید، خاطرنشان کرد: “این پروژهها شامل ۱۷۸ کلاس درس و سه پروژه ورزشی هستند که با همکاری خیران محترم و مسوولان محقق شدهاند. مساحت کل زیربنای این پروژهها به بیش از ۲۵ هزار متر مربع میرسد.”
وی همچنین در مورد نقش خیران در پروژههای آموزشی استان افزود: “در سال گذشته، خیران مازندرانی با تعهدی معادل ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال به پروژههای مدرسهسازی استان کمک کردند که ۵۰ درصد از این مبلغ محقق شده است و مابقی در حال اجراست.”
یکی از نقاط قوت این طرحها، تامین اعتبار و خرید تجهیزات برای مدارس و هنرستانها است. استادیان اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳، ۹۵۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات آموزشی در مازندران تخصیص یافت که شامل تجهیز کلاسهای درس، اداری و رشتههای تخصصی هنرستانی میشود. “برای رشتههای تخصصی مانند طراحی دوخت، تراشکاری، صنایع چوب و گرافیک، به مبلغ ۴۲۰ میلیارد ریال تجهیزات خریداری شد که به بیش از ۱۵۰ هنرستان و مدارس کار و دانش استان تحویل داده شد.”
طرح شهید عجمیان؛ مشارکت مردمی در مدرسهسازی
مدیرکل نوسازی مدارس استان همچنین به طرح شهید عجمیان اشاره کرد که با هدف افزایش مشارکت مردمی در مدرسهسازی و شادابسازی مدارس اجرا شده است. وی گفت: “این طرح در سال جاری با همکاری دانشآموزان، معلمان و گروههای جهادی در ۵۴۱ مدرسه و ۲ هزار و ۸۱۰ کلاس درس اجرا شد که باعث ایجاد نشاط و شادابی در آغاز سال تحصیلی شد.”
در راستای توسعه عدالت آموزشی، استان مازندران به دنبال اجرایی کردن طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی است. استادیان اظهار داشت: “مدرسه شش کلاسه روستای لتینگان نوشهر، که تنها مدرسه سنگی استان است، به عنوان پروژه نمادین این طرح در حال ساخت است و پیشبینی میشود تا مهر ۱۴۰۴ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.”
وی افزود: “همچنین، در نظر داریم پروژههای نیمهتمام استان را تکمیل کنیم و به توسعه مدارس در مجاورت مسکن مهر توجه ویژهای داشته باشیم. همچنین، رویکرد «مدرسه سبز» را در طراحی فضاهای آموزشی در نظر خواهیم گرفت تا مدارس بتوانند در راستای کاهش مصرف انرژی حرکت کنند.”
استادیان در پایان تأکید کرد که موفقیت این طرحها، بیشتر از همه به مشارکت خیران و گروههای جهادی بستگی دارد و اظهار امیدواری کرد که همه دستگاهها و اقشار مختلف جامعه، با همدلی و مشارکت بیشتر، در توسعه زیرساختهای آموزشی استان نقش آفرینی کنند.
مازندران با اجرای این پروژهها و توسعه فضای آموزشی، به مسیر توسعه پایدار و عدالت آموزشی نزدیکتر میشود. همکاری بین مسوولان، خیران و مردم استان، پایهگذار تحولی بزرگ در نظام آموزشی است که نه تنها کیفیت آموزش را ارتقا میدهد، بلکه به افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه همهجانبه استان کمک خواهد کرد.