دانشگاهی برای کار، نه مدرک
دانشگاهی برای کار، نه مدرک
گزارش خبرنگار ملکان در آیینی باشکوه و متمرکز که به مناسبت گرامیداشت مقام استاد و در پاسداشت یاد شهید مرتضی مطهری برگزار شد، از ۳۲ استاد سرآمد و بازنشسته  آموزشکده‌های ملی مهارت علامه حسن‌زاده آملی (پسران) و توحید (دختران) تجلیل شد.

تجلیل از استادان سرآمد دو آموزشکده آمل و اختصاص هزار میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌ها

این مراسم نه فقط محلی برای قدردانی، که فرصتی برای بازخوانی ظرفیت‌ها و چالش‌های آموزش مهارتی در کشور و شهرستان آمل بود؛ شهری که در کنار پیشگامی در صنعت و  کشاورزی، حالا در حوزه آموزش فنی نیز به قطبی در حال رشد بدل شده است.

افزایش ۸۳ درصدی بودجه دانشگاه ملی مهارت

در این مراسم، غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت کشور، از اختصاص حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در سطح کشور خبر داد. اعتباری که با وجود رشد قابل توجه، همچنان با نیازهای موجود فاصله دارد. وی با اشاره به وجود بیش از ۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه در ۱۸۳ دانشکده و آموزشکده زیرمجموعه این دانشگاه در سراسر کشور، تاکید کرد: با وجود رشد ۸۳ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته، همچنان باید از ظرفیت مشارکت صنایع برای توسعه آموزش مهارتی بهره برد.

زمانی، آموزش‌های مهارت‌محور را عامل اصلی در نرخ بالای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانست و اعلام کرد: بیش از ۶۲ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه ملی مهارت، مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند. این آمار در میان دانشگاه‌های کشور کم‌نظیر است و نشان‌دهنده همسویی نسبی محتوای آموزشی با نیازهای بازار است.

در بخش دیگری از این مراسم، قربان قاسمی، سرپرست آموزشکده ملی مهارت علامه حسن‌زاده آملی، با اشاره به جایگاه ممتاز این دو مرکز آموزشی در منطقه، از ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی آمل خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر، ارتباط بسیار خوبی میان آموزشکده‌های مهارتی شهرستان آمل با صنایع بزرگ برقرار شده که باید تقویت شود. او یادآور شد که هدف دانشگاه ملی مهارت، تربیت استادانی است که خود تجربه عملی داشته باشند؛ نه صرفاً دانش تئوریک.

آمل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت و کشاورزی مازندران، نیازمند نیروی انسانی ماهر و متخصص است. قاسمی بر اهمیت کیفیت آموزشی در تحقق توسعه شهرستان تأکید کرد و افزود: هدف این دانشگاه، اتصال آموزش به تولید، و تربیت نیروی آماده ورود به بازار واقعی کار است.

در این آیین، ۲۹۰ استاد و مدرس حضور داشتند که از میان آنان، ۳۲ نفر به عنوان استادان نمونه، سرآمد یا بازنشسته، مورد تقدیر قرار گرفتند. این مراسم، نخستین تجلیل متمرکز از استادان هر دو آموزشکده پسرانه و دخترانه آمل بود.

از مدرک‌گرایی تا مهارت‌گرایی

با افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور، توسعه دانشگاه‌هایی چون دانشگاه ملی مهارت که رویکردی عملی، بازارمحور و کارآفرین دارند، می‌تواند الگویی برای دیگر مراکز آموزش عالی باشد. تجهیز این مراکز و تقویت پیوند میان دانشگاه و صنعت، ضرورتی است که مسئولان محلی و کشوری باید بیش از گذشته به آن توجه کنند.

  • نویسنده : سمانه اسلامی