معضل جدی حمل‌ونقل، توسعه استان را مختل می کند
معضل جدی حمل‌ونقل، توسعه استان را مختل می کند
استاندار مازندران تاکید کرد: معضل جدی حمل‌ونقل، توسعه استان را مختل کرد و وزارت راه و شهرسازی باید برای رفع این معضل برنامه ریزی کند.

به گزارش خبرنگار ملکان از ساری،سمیه کریمی 

مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری مازندران با حضور وزیر راه و شهرسازی با موضوع بررسی چالش‌ها و مسائل حمل‌ونقل استان در سالن شهید رجایی استانداری به معضل جدی حمل‌ونقل در استان اشاره کرد و گفت: مازندران نیازمند اجرای برخی پروژه‌ها به همراهی وزارتخانه‌های متبوع جهت رسیدن به توسعه است.

مولدسازی یکی از ظرفیت های مهم مازندران است

فرج الله فتح الله پور  نیز با اعلام اینکه طرح‌های کنونی از جمله راه سوادکوه، به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: از ظرفیت‌های مهم استان موضوع مولدسازی است که باتوجه به برخورداری سازمان املاک و مسکن و دیگر نهادهای وابسته، املاک در جهت دسترسی به اهداف حوزه راه و شهرسازی واگذار شود.

افزایش اعتبار مورد نیاز طرح هاب بخش حمل‌ونقل و نقل در بودجه سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران به افزایش اعتبار مورد نیاز طرح‌های بخش حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال جاری اشاره کرد و افزود: تسریع در تکمیل محور هراز، تسریع در شروع عملیات اجرایی پل شهر پل‌سفید، توسعه فرودگاه‌های استان، تسریع در تکمیل کمربندی‌های استان، ساماندهی راه دسترسی فرودگاه ساری- جوادالائمه، تامین اعتبارات لازم برای آزادراه ساری- قائم‌شهر تامین منابع لازم از طریق رفع موانع موجود، تامین سهم ۳۵ درصدی بانک ملی، فراهم‌سازی شرایط اجرای آزادراه چالوس- رامسر، تسریع تکمیل اسکله رورو بندر امیرآباد با هدف بهسازی و بازسازی خطوط ریلی در محدوده استان و افزایش سرعت بازرگانی حمل‌ونقل ریلی و بهسازی خط ریلی راه‌آهن سریع‌السیر تهران به بندر امیرآباد، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت نسبت به صدور تاسیس و فعالیت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی برای پایانه‌های صادراتی، اقدام کشتیرانی نسبت به تجهیز ناوگان کشتیرانی دریای خزر و برخی دیگر موارد به‌عنوان اهم مطالبات استان مطرح است.

تملک زمین از برخی عملیات‌های اجرایی ما بیشتر است

علی دیوسالار  نیز تصریح کرد: در حوزه راه اعتبارات ما با توجه به پروژه‌های ناتمام کافی نیست که از نمونه‌های آن جاده‌های چمستان و نور، پل‌سفید و غیره است.‌

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه تملک زمین از برخی عملیات‌های اجرایی ما بیشتر است، خاطرنشان کرد: از ۱۵ کیلومتر در محور چالوس طی ۷ سال ۴.۹ کیلومتر را اجرا کردیم که بحث معارضات مردمی و مشکلات زیست‌محیطی مطرح است.

عبدالرضا دادبود اظهار کرد: در مازندران زمین از ارزش بالایی برخوردار است که با مولدسازی می‌توان تمام پروژه‌های راه و شهرسازی را به اتمام رساند.

وی با بیان اینکه ۴ شهرک مصوب کنار دریا برای مسکن‌سازی در نظر گرفته شد در حالی که بهترین نقطه برای ساخت نقاط گردشگری و تفریحی است، افزود: ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین ساحلی متعلق به ساخت مسکن است؛ اگر نیمی از آن ساخته شود مازاد آن را می‌توان صرف پروژه‌های عمرانی کرد.

معاون عمرانی استانداری مازندران به ترافیک پایان هفته در راه‌های مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: فاینانس قطار سریع‌السیر تهران- شمال، شرکت چینی مطالعات لازم را انجام داده و اگر در اولویت قرار گیرد به مازندران کمک شایانی خواهد کرد.

ناوگان حمل‌ونقل ما فرسوده است و گفتن آن سیاه‌نمایی نیست

علی تقی پور نیز با تاکید براینکه مجوز حمل ونقل به تعداد اعطا شود، اظهار کرد: ناوگان حمل‌ونقل ما فرسوده است و گفتن آن سیاه‌نمایی نیست.

وی افزود: پایانه و گمرک دو بال خطوط مرزی ما هستند اما گاها در گمرک شاهد کم‌کاری هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اعلام اینکه کشور باکمبود ناوگان حمل و نقل مواجه است و باید از ناوگان خارجی استفاده کنیم‌، تصریح کرد: سه و نیم میلیون تن صادرات پرتقال داریم اما اجازه ثبت ۵۰ تن هم نداریم.

در سال‌های متمادی اعتبار به سوی استان‌های کویری رفت

عالیه زمانی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در سال‌های متمادی اعتبار به سوی استان‌های کویری رفت اما محور تاکام باتوجه به اتصال دو استان و حجم بالای تردد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار کرد: جاده ساری به میاندورود هم باید مورد توجه وزارت متبوع باشد تا راه نداشته باشیم و مازندران غریب‌ترین استان در حوزه راه است.

بلندمرتبه‌سازی در شرق استان مورد نکوهش قرار می‌گیرد

علی بابایی کارنامی نیز دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی از به سرانجام نرسیدن محور ساری-تاکام گلایه‌مند شد.

وی افزود: بلندمرتبه‌سازی در شرق استان مورد نکوهش قرار می‌گیرد و با منع آن نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت.

بابایی کارنامی تصریح کرد: اگر استان مازندران را رها کنند ما خودمان بهتر کار می‌کنیم. با تخصیص ۱۰ درصدی پروژه‌ها اجرا نمی‌شوند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد جوانان مازندران فاقد مسکن هستند و این دور از عدالت اجتماعی است.

قیمت زمین در مازندران قیمت جان است

عمران عباسی  نیز با اعلام اینکه قیمت زمین در مازندران قیمت جان است، خاطرنشان کرد: سهم ما از راه هوایی صفر درصد است و راه ریلی که باید با شرمساری گفت مغفول مانده، صنعت نوپای گردشگری تعریف تازه‌ای به جاده و راه روستایی داد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی  و سیمرغ در مجلس ورودی مازندران در پل‌سفید را نماد ناتوانی مدیریت اعلام کرد و گفت: از اتمام میدان بالازیراب ۱۳ متر مانده، زیرگذر روستای سرخکلا، رانش زمین جوارم و دیگر موارد از عمده مشکلات منطقه سوادکوه است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس  با بیان اینکه عامل بیشتر تصادفات در مازندران راه است، افزود: ۱۸ کیلومتر خط ساحلی در جویبار داریم که هر ۲۰ روز یک فوتی دارد.