به گزارش ملکان،سرویس اجتماعی سمانه اسلامی
در نشست فصلی که با حضور شهردار آمل، علی داودی، و جمعی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی برگزار شد، مسائل و پروژههای کلیدی شهر مورد بررسی قرار گرفت.
شهردار آمل در این نشست با ارائه گزارشی جامع از اقدامات انجام شده و برنامههای آتی، به تشریح چالشها و فرصتهای پیش روی شهر پرداخت شد.
علی داودی در نشست فصلی با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در ساختمان مدیریت بحران شهرداری آمل اظهار کرد: ستاد بازآفرینی استان که مصوبات آن همانند کمیسیون ماده ۵ استانداری دارای اعتبار است، به درخواست شهرداری آمل برای اجرای طرح پیاده راه هسته مرکزی شهر آمل، مجوز قانونی و کتبی داده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در ابتدا شهرداری، از مجموعه خود شروع کرده است، افزود: اجرای این طرح به لحاظ تخریب اماکن شهرداری، مشکلات زیادی را نیز برای همکاران بخشهای مختلف به وجود آورد، اما با نگاه به مزیتهای کلان این طرح مهم برای شهروندان در مسیر درستی قرار دارد و رو به جلو پیش می رود.
شهردار آمل با بیان اینکه با وجود مصوبه ستاد بازآفرینی استان که حتی به شهرداری برای ایجاد غرفه های بیشتر در اجرای پیاده راه هسته مرکزی شهر در محدوده داخل شهرداری اجازه قانونی داده است، گفت: با وجود این مصوبه قانونی، شهرداری، حتی در مرحله اجرا، تعداد غرفهها را کم کرده تا حداقل در عمل ثابت کند به دنبال کسب سود و منفعت نیست.
داودی در ادامه اظهارکرد: این طرح از یک دهه قبل در برنامه اجرای شهرداری قرار داشته و به عنوان طرح قابل قبولی که در بیشتر شهرهای کشور اجرا شده، در آمل اکنون در حال اجرا است و فرایند کار با سرعت قابل قبولی توسط سرمایهگذار درحال انجام است.
وی با بیان اینکه با توجه به گستردگی محدوده اجرای آن با توجه به قرار داشتن آن در هسته مرکزی شهر، دارای حواشی از سوی برخی کسبه و بازاریها است، تصریح کرد: شهرداری پیش از اجرای طرح در چندین نشست با نمایندگان بازاریان و کسبه اطراف و محدوده اجرای طرح و حتی فرماندار و دادستان شهرستان داشت و با جمع بندی همه جانبه به مرحله اجرا رسید.
شهردار آمل با اشاره به اینکه بخشی از دغدغه های اجرا مربوط به کمبود پارکینگ در محدوده اجرای طرح هسته مرکزی است، تصریح کرد: برای این بخش از دغدغه بازاریها و کسبه، حداقل چهار پارکینگ عمومی در اطراف و محدوده اجرای طرح پیاده راه هسته مرکزی شهر دیده شده که شهرداری به دنبال توافق با مالکان و دستگاههای متولی از جمله میراث فرهنگی شهرستان برای تملک و کسب مجوزهای لازم برای عملیاتی کردن آن است.
جانمایی جدید برای انتقال زباله شهردار آمل
در خصوص آخرین وضعیت پسماند شهر و جانمایی مکان جدید زباله به جای عمارت شهرداری گفت: برطرف کردن معضل زباله و مدیریت پسماند از توان شهرستان و حتی استان خارج است و با وجود ورود استاندار، معاون استاندار و فرماندار شهرستان برای جانمایی چندین زمین و سرمایه گذار، تاکنون توفیقی حاصل نشده و نیاز است که در سطح ملی و با نگاه ملی به مشکل زباله آمل پرداخته شود.
وی با اظهار به اینکه باید عمارت زباله شهرداری آمل تعطیل شود و حتی ۲ شکایت نیز علیه شهرداری در خصوص تعطیل نکردن عمارت زباله تشکیل شده است، گفت: انتظار است در قبال تعطیل کردن عمارت، راهکار و یا مکان جدیدی از سوی مجموعه شهرستان به شهرداری معرفی شود تا شهرداری نسبت به فرایند مدیریت پسماند آن اقدام کند.
داودی با اشاره به نگاه استانی به منطقه «منال» که هم از نظر منابع طبیعی و محیط زیست بهترین گزینه و بدون چالش است، تصریح کرد: نگاه شهرداری آمل در این حوزه، تعاملی و همکاری است و معتقدیم که حتی مدیریت این بخش به نام سازمان مدیریت پسماند مازندران باشد؛ شهرداری به دنبال برطرف شدن مشکل چند ده ساله پسماند شهر آمل است و به دنبال گرفتن سهم یا منفعتی در این بخش نیست.
شهرداری به دنبال سرمایهگذار طرح گردشگری حاشیه رودخانه هراز
داودی در پاسخ به پرسشی در خصوص فرایند اجرای طرح ساماندهی حاشیه رودخانه هراز در داخل شهر آمل و توسعه گردشگری آن گفت: عبور رودخانه هراز از داخل شهر آمل نعمت ارزشمندی است و باید بپذیریم که در سالهای قبل اجرای این طرح به اشتباه از وسط رودخانه شهر شروع شد، در حالی که باید فرایند کار از بالا به پایین شروع میشد.
وی افزود: در حال حاضر از پل پنجم تا کمربندی شمالی آمل به محمودآباد دیوارهسازی شده و برای اجرای طرحهای گردشگری و تکمیل باقیمانده ساماندهی حاشیه رودخانه تا کمربندی جنوبی به سمت هراز به دنبال سرمایه گذار هستیم که یک مجموعه کامل را به شهرداری ارائه کند.
شهردار آمل با اشاره به اینکه در اجرای طرح ساماندهی و ایجاد ظرفیتهای گردشگری در حاشیه رودخانه هراز، شهرداری با هر شکل و شمایلی که سرمایهگذار ارائه کند، همکاری خواهد داشت، گفت: خوشبختانه شرکت آب منطقهای مازندران در این مدت همکاری خوبی با شهرداری داشته و با ایجاد فضای جدید گردشگری در این شهر، استقبال خواهد کرد.
ساخت کشتارگاه به کجا رسید؟
داودی همچنین به موضوع آخرین وضعیت کشتارگاه دام شهر آمل اشاره و تصریح کرد: در سالهای اخیر تلاش زیادی برای رفع مشکلات و نیمه صنعتی شدن کشتارگاه با صرف هزینههای چند میلیاردی انجام شده و نگاه مجموعه شهرستان بر ادامه فعالیت این کشتارگاه تا ساخت کشتارگاه صنعتی است.
وی افزود: ۲ سرمایه گذار جدید برای ساخت کشتارگاه صنعتی دام آمل به فرمانداری شهرستان، اعلام آمادگی کردند که فرایند اداری و واگذاری زمین به آنها در دست بررسی و پیگیری است.
هدایت آبهای سطحی شهردار آمل
همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص آبگرفتگی در زمان بارندگی، گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری آمل در ۲ سال گذشته با حفر بیش از ۲۰۰ چاه عمیق در مناطق مختلف شهر، اقدامات خوبی در جهت کمترشدن آبگرفتگی در کوچه ها برداشته و تا حدود زیادی این مشکلات در زمان آبگرفتگی برطرف شده است.
داودی خاطرنشان کرد: در این مدت شهرداری از تجاوز به رودخانهها به طور جدی جلوگیری کرده و در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر اداره امور منابع آب شهرستان است.
قاچاقچیان سوخت در مازندران زمینگیر شدند
در یک عملیات موفقیتآمیز، پلیس راه استان مازندران موفق شد محموله عظیمی از سوخت قاچاق را در محور گدوک شهرستان سوادکوه کشف و ضبط کند. این محموله که شامل ۳۰ هزار لیتر نفتگاز بود، توسط یک دستگاه خودروی حمل سوخت جابهجا میشد و قصد انتقال به استان سمنان را داشت. بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ساری، این خودرو که از مبدایی خارج از استان مازندران حرکت کرده بود، در یک عملیات مشترک با پلیس راه متوقف و محموله قاچاق آن کشف شد. نفتگاز مکشوفه پس از انتقال به انبار نفت ساری، توسط اداره تعزیرات حکومتی سوادکوه به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان جریمه نقدی شد. این عملیات موفقیتآمیز نشان از عزم جدی دستگاههای مسئول برای مقابله با پدیده شوم قاچاق سوخت دارد. واحد بازرسی و نظارت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ساری به همراه پلیس و تعزیرات حکومتی، به صورت شبانهروزی در حال گشتزنی و رصد فعالیتهای قاچاقچیان هستند تا از تضییع بیتالمال جلوگیری کنند. دلایل اصلی قاچاق سوخت در منطقه قاچاق سوخت، پدیدهای پیچیده با ریشههای اجتماعی، اقتصادی و گاه سیاسی است. دلایل این پدیده در مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. یکی از مهمترین انگیزهها برای قاچاق سوخت، اختلاف فاحش قیمت آن در مناطق تولیدکننده و مصرفکننده است. این اختلاف قیمت، سود هنگفتی را برای قاچاقچیان فراهم میکند. در مناطقی که نرخ بیکاری بالا است، قاچاق سوخت به عنوان یک منبع درآمد سریع و آسان برای برخی افراد تبدیل میشود. نبود شغل مناسب و درآمد پایدار، افراد را به سمت فعالیتهای غیرقانونی مانند قاچاق سوق میدهد. عوامل اجتماعی: فقر و نابرابری اجتماعی، زمینه را برای رشد فعالیتهای غیرقانونی مانند قاچاق فراهم میکند. افراد در شرایط سخت اقتصادی، ممکن است برای تأمین نیازهای خود به هر کاری دست بزنند.در برخی مناطق، قاچاق سوخت به عنوان یک فعالیت پذیرفته شده اجتماعی تلقی میشود و افراد با آن مخالفتی ندارند. و مهمتر از همه نبود نظارت کافی بر مناطق مرزی و نقاط تولید و توزیع سوخت، فرصت را برای قاچاقچیان فراهم میکند. برخی از سوختها مانند بنزین و گازوئیل، به دلیل ماهیت مایع خود، به راحتی قابل انتقال هستند و این امر قاچاق آنها را آسانتر میکند. فعالیت شبکههای قاچاق سازمانیافته، با استفاده از روشهای پیچیده و ابزارهای مدرن، قاچاق سوخت را به یک تجارت پرسود تبدیل کرده است.