برداشت ۴۱ هزار تنی و رونق دوباره باغ‌های شمال
برداشت ۴۱ هزار تنی و رونق دوباره باغ‌های شمال
با آغاز فصل بهار، برگ‌های سبز چای بار دیگر جان تازه‌ای به باغات شمال کشور بخشیدند. بر اساس اعلام رسمی رئیس سازمان چای کشور، از ابتدای فصل برداشت تاکنون، ۴۱ هزار و ۳۲۵ تن برگ سبز چای از باغات استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده که ارزش ریالی آن نزدیک به ۹۹۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

برداشت ۴۱ هزار تن برگ سبز چای بهاره از باغات گیلان و مازندران؛ امیدی دوباره به صنعت چای کشور

از این میزان، کارخانجات فرآوری چای تاکنون ۱۶۲ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده‌اند؛ رقمی که بنا به اظهارات مسئولان، در چارچوب خرید تضمینی با مشارکت ۱۵۸ کارخانه چای‌سازی و با سهم ۷۵ درصدی کارخانه‌ها و ۲۵ درصدی دولت تحقق یافته است.

چین نخست؛ آغازی امیدبخش برای یک سال پرمحصول

طبق اعلام حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، تاکنون حدود ۹ هزار و ۲۹۸ تن چای خشک از برگ‌های سبز برداشت‌شده در چین بهاره تولید شده و با توجه به شرایط مساعد آب‌وهوایی و پراکنش مطلوب بارندگی، کیفیت برگ‌های چای امسال بهتر از سال‌های گذشته ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه فصل برداشت چین نخست تا پایان خرداد ادامه دارد و خرید تضمینی تا فصل پاییز برقرار است، پیش‌بینی کرد که مجموع تولید برگ سبز چای در سال جاری به حدود ۱۴۵ هزار تن برسد؛ رقمی که در صورت تحقق، می‌تواند بخشی از نیاز کشور را از واردات بی‌نیاز سازد و در عین حال موجب تقویت اقتصادی کشاورزان و کارخانه‌ها شود.

افزایش بهره‌وری با نوسازی باغات و ماشین‌آلات

در کنار افزایش برداشت، سازمان چای کشور از برنامه‌های نوسازی باغات و تجهیز آن‌ها نیز خبر داده است. بنا به گفته جهانساز، سطح باغات چای کشور حدود ۲۲ هزار هکتار است که در سال گذشته ۲ هزار هکتار آن نوسازی شده و ۱۵۰۰ هکتار نیز تحت عملیات به‌باغی و بهسازی قرار گرفته‌اند.

همچنین ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی برای ارتقای بهره‌وری وارد چرخه تولید چای شده و حدود ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای نیز برای کشاورزان و کارخانه‌های فرآوری پرداخت شده است.

چشم‌انداز روشن اما نیازمند حمایت پایدار

گرچه آمارهای ارائه‌شده نویدبخش احیای مجدد صنعت چای کشور است، اما کارشناسان بر این باورند که پایداری این روند نیازمند حمایت مستمر دولت، پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان و تقویت زیرساخت‌های صنایع تبدیلی است. همچنین حضور قدرتمند چای ایرانی در بازار داخلی و مقابله با واردات بی‌رویه از جمله چالش‌هایی است که برای تثبیت جایگاه چای داخلی باید به آن توجه شود.

  • نویسنده : سمانه اسلامی