فرصت راهبردی ایران برای ورود به بازار ۳۰۰ میلیونی اوراسیا
فرصت راهبردی ایران برای ورود به بازار ۳۰۰ میلیونی اوراسیا
بندر امیرآباد این روزها بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه دیپلماسی اقتصادی کشور قرار گرفته است.

بندری که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه آن را «کاهش‌دهنده وابستگی ایران به بنادر جنوب» و «مهم‌ترین فرصت صادراتی به سمت کشورهای اوراسیا» توصیف می‌کند.

بازدید اخیر حمید قنبری از این بندر استراتژیک در شرق مازندران، بار دیگر اهمیت نقش‌آفرینی بنادر شمالی در راهبرد «اقتصاد دریامحور» را برجسته کرده است؛ راهبردی که در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور جایگاهی ویژه یافته است.

حمید قنبری در ادامه سفر به مازندران در بازدید از بندر امیرآباد افزود: توسعه دسترسی بندر امیرآباد طبق توافق نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا بسیار مهم است.وی ادامه داد: توسعه اقتصادی مازندران و کشور از طریق بندر امیرآباد میسر است، چراکه تنوع صادرات و واردات در بنادر شمالی یک مزیت رقابتی است.

قنبری تصریح کرد: وزارت امور خارجه در نخستین گام برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در بندر امیرآباد کمک می کند.این مقام مسوول، با بیان اینکه کارشناسان و رایزنان اقتصادی در صدد جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های کلیدی استان ها هستند و امروز مازندران به خصوص بندر امیرآباد می تواند از این فرصت استفاده کند، ادامه داد: اقتصاد دریامحور به عنوان یک سیاست گذاری محوری مورد نظر مقام معظم رهبری در وزارت امور خارجه مطرح است.

امیرآباد؛ بندری که تمام کشتی‌های خزر را پذیرش می‌کند

از سوی دیگر، محمدعلی موسی‌پور مدیرکل بندر امیرآباد در این بازدید گزارشی از ظرفیت‌ها و عملکرد این بندر ارائه کرد؛ ظرفیتی که طی سال‌های اخیر به‌طور محسوسی توسعه یافته است.

مدیر کل بندر امیرآباد با بیان اینکه ظرفیت اسمی این بندر به ۱۰ میلیون تن رسیده و تا ۱۵ میلیون تن افزایش می یابد، گفت: امروز بندر امیرآباد ظرفیت پهلوگیری هفت هزار و ۵۰۰ تنی را دارد و در واقع هر گونه کشتی که در خزر تردد می کند در این بندر پهلو می گیرد.

محمد علی موسی پور با اشاره به اینکه سال قبل ۱۴ درصد نهاده های دامی مورد نیاز کشور از این بندر وارد شده است، ادامه داد: امیر آباد اکنون به عنوان هاب واردات غلات و نهاده‌های دامی کشور شده است.

وی به اظهار این که کاهش تراز آب دریای خزر و چالش های ناشی از آن برای فعالیت بنادر شمالی بسیار جدی است، اظهار داشت: اهتمام طرح رو – رو در بندر امیرآباد بسیار مهم است و اکنون این طرح در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

موسی پور ادامه داد: زیر ساخت کانتینر یخچالی برای صادرات محصولات کشاورزی در بندر امیرآباد ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۸ هزار تن ظرفیت نگهداری روغن خوراکی بندر امیرآباد است، تجهیزات استراتژیک بندر امیرآباد نیاز به نوسازی دارد.

مدیر کل بندر امیرآباد با بیان اینکه امسال تردد ۸۷۰ شناور در این بندر به ثبت رسیده است، گفت: امسال تخلیه و بارگیری سه میلیون و ۳۴۱ هزار تن در بندر امیرآباد عملیاتی شده است.

وی به افزایش حمل ریلی و جاده ای از مبدا بندر امیرآباد اشاره کرد و بیان داشت: ۷۵ درصد صادرات و واردات بندر امیرآباد با کشور روسیه انجام می شود.

وی سهم تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد بین بنادر شمالی کشور را ۵۳ درصد و در کشور چهار درصد عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چند بخش شامل شیلاتی، گردشگری، نفتی، صنعتی در حال انجام است.

موسی پور با بیان اینکه اکنون۵۳ سرمایه‌گذار در بندر امیرآباد جذب شده است، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد ۶۰ همت است.

امیرآباد، گره‌گاه دیپلماسی اقتصادی ایران با اوراسیا

اهمیت بندر امیرآباد تنها در ظرفیت‌های عملیاتی آن نیست؛ بلکه در نقش آن در شبکه تجارت خارجی آینده ایران است.

این بندر با دسترسی مستقیم به بازار ۳۰۰ میلیونی کشورهای CIS و قرار گرفتن در محور کریدورهای شرقی–غربی و شمال–جنوب، می‌تواند سهم تجارت دریایی ایران را افزایش داده و وابستگی تاریخی کشور به بنادر جنوبی را کاهش دهد.

دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم نیز نشان داده که تمرکز ویژه‌ای بر فعال‌سازی ظرفیت این بندر دارد؛ ظرفیتی که می‌تواند در کنار توسعه کریدورهای بین‌المللی، ایران را به حلقه اصلی تجارت دریای خزر تبدیل کند.

 

  • نویسنده : سمانه اسلامی