آه مازندران از پروژه‌های رها شده؛ بودجه‌ای که نمی‌رسد
آه مازندران از پروژه‌های رها شده؛ بودجه‌ای که نمی‌رسد
مازندران، سرزمین سرسبز سال‌هاست با چالش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که همچون زنجیری بر دست و پای توسعه آن بسته شده است.

به گزارش خبرنگار ملکان – سمانه اسلامی

مازندران معدن پروژه های ملی و استانی بزرگ و نیمه کاره بوده که با گذشت سال ها و عبور از هفت خان دولت ها، به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

مازندران، سرزمین سرسبز سال‌هاست با چالش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که همچون زنجیری بر دست و پای توسعه آن بسته شده است. هزاران پروژه بزرگ و کوچک در این استان شمالی کلنگ‌زنی شده اما بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه، تغییر مدیریت‌ها و مسائل فنی، نیمه‌کاره رها شده‌اند.

طبق آخرین آمارهایی که مسئولان مازندران ارائه کرده اند ۹۰ پروژه از دو هزار و ۷۰۰ پروژه نیمه کاره استان ملی است و با روند قطره چکانی اعتبارات، سال‌های سال زمان نیاز است تا به بهره برداری و تکمیل رسند.

جاده‌های ناتمام: محورهای مهمی همچون هراز، سوادکوه و کندوان که نقش حیاتی در ارتباطات و گردشگری مازندران دارند، سال‌هاست در انتظار تکمیل هستند. چهاربانده کردن این محورها که یکی از مطالبات اصلی مردم است، نه تنها ایمنی سفر را افزایش می‌دهد بلکه به توسعه اقتصادی منطقه نیز کمک شایانی می‌کند.

سدهای تشنه آبگیری: سدهایی مانند هراز و گلورد که قرار بود به تأمین آب کشاورزی و شرب، کنترل سیلاب و تولید انرژی کمک کنند، سال‌هاست در انتظار تکمیل هستند. کمبود بودجه و مشکلات فنی، از مهم‌ترین دلایل تأخیر در بهره‌برداری از این سدهاست.

پروژه‌های شهری: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، زباله‌سوزها، کتابخانه‌ها و تالارهای فرهنگی از جمله پروژه‌های شهری هستند که در بسیاری از شهرهای مازندران نیمه‌کاره مانده‌اند. این پروژه‌ها علاوه بر تأثیر بر محیط زیست، بر کیفیت زندگی مردم نیز تأثیرگذار هستند

از سوی دیگر برخی از پروژه‌های بزرگ و نیمه کاره با ورود دستگاه قضائی طی سال‌های اخیر در مازندران تکمیل شدند که بازگشایی پل ولیعصر ۱۵ سال بعد از افتتاح از جمله این طرح به نظر می‌رسد.

تکمیل نشدن طرح‌های حوزه راه از جمله باقیمانده تعریض و چهارخطه شدن ۲۷ کیلومتر باقیمانده جاده هراز، سد مخزنی هراز، مسیر انحرافی ساخت جاده بالادست سد هراز، نیمه کاره ماندن جاده قدیم آمل به بابل، جاده آمل به چمستان، سالن تخصصی صخره نوری، زمین‌های ورزشی روستایی، طرح‌های هادی و بهسازی راه روستایی، طرح فاضلاب شهری و مدیریت پسماند از مهمترین طرح‌های نیمه کاره در شهرستان آمل است.

تکمیل چهاربانده شدن محور هراز مطالبه مردم است

ذات الله زارعی فرماندار آمل تکمیل طرح چهار بانده کردن ۲۷ کیلومتر باقیمانده از جاده هراز را از مطالبات به حق مردم شهرستان آمل خواند.

وی با بیان اینکه تعریض محدوده جاده روستای بایجان تا پلیس راه لاریجان کمک زیادی به کاهش خطرات و بار ترافیکی این محدوده خواهد کرد، خواستار تسریع در اجرای این پروژه شد و افزود: تکمیل پروژه سیستم فاضلاب شهرستان آمل با مصوبه محقق نشده ۹۰ میلیون یورویی تسهیلات در بانک توسعه اسلامی نیز باید در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان مازندران قرار بگیرد.

سد هراز از دیگر پروژه‌هایی است که سال‌های سال روی دوش مازندران سنگینی می‌کند و تأمین اعتبار آن از طریق فایناس و تهاتر نفت همچنان پیگیری می‌شود و با تکمیل این پروژه سهم مازندران در مهار آب‌های سطحی از ۱۲ درصد به مرز ۴۰ درصد می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران سد هراز را پروژه مهم درتامین آب کشاورزی و شرب دانست و پیشرفت آن را ۶۰ درصد ذکر کرد و گفت: پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.

افتتاح سد مخزنی هراز در کشاورزی و آب شرب و کاهش خسارت سیل نقش بسزایی دارد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد تومان است

وی افزود: افتتاح سد مخزنی هراز در کشاورزی و آب شرب و کاهش خسارت سیل نقش بسزایی دارد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد تومان بوده که از طریق مولدسازی و سایر منابع مالی در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: سال قبل در قالب ماده ۵۶ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تأمین مالی داشتیم و با تکمیل این سد روند مهار آب‌های سطحی در استان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سد مخزنی هراز در کیلومتر ۲۲ جنوب شهر آمل بر روی رودخانه‌ای با همین نام از سال ۱۳۸۹ در حال ساخت است. این سد به عنوان چهارمین سد از نوع خاکی با هسته رسی در کشور است که طول تاج آن ۱۵۰ متر ارتفاع به عرض ۳۷۳ متر است. با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال را دارد، به تنهایی ۱۴ درصد مهار آب‌های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد.

همچنین آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشترک ۵ شهرستان مرکزی مازندران تأمین وکم آبی حدود ۱۰۰ هزار هکتار شالیزار این مناطق با افتتاح سد هراز برطرف خواهد شد.

چهارخطه شدن راه‌های مازندران هم لنگ اعتبار

سال‌های سال از چهارخطه شدن محورهای هراز، سوادکوه و کندوان می‌گذرد و هنوز این طرح‌ها به مقصد نرسیدند و تکمیل این پروژه‌ها ضریب ایمنی را در راه‌های پرتردد استان مازندران افزایش چشمگیری خواهد داد.

هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به مازندران از محور چهارخطه هراز بازدید کرد و گفت: جاده هراز یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی بین دو استان پرجمعیت تهران و مازندران و کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است و به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور، چهار خطه کردن آن از اولویت‌های کاری ما در استان مازندران است.

وی از تکمیل شده پنج کیلومتر دیگر از این محور تا پایان سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۷۴ کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه بایجان و ۴ کیلومتر در محدوده تول آبشار تا ورودی شهر لاسم به صورت پیوسته چهار خطه شده و بخش هدف گذاری شده برای سال جاری نیز در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل وانا است که با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کوهستانی بودن مسیر محور هراز بیان داشت: بخش‌های باقیمانده از این محور عمدتاً احداث پل‌ها و تونل‌ها است که نیازمند ۳۰ همت اعتبار است که امیدواریم با تأمین اعتبار در فصل کاری مناسب عملیات اجرایی این بخش‌ها نیز سرعت بگیرد.

سد گلورد تشنه آبگیری

آبگیری سد گلورد در شرق مازندران نیز به دلیل آماده نبودن پل دسترسی روستاهای بالادست هر سال به تعویق می‌افتد و قرار است طلسم این پروژه اگر در آن مشکلی پیش نیاید، تا پایان سال شکسته شود.

استاندار مازندران گفت: پروژه پل زیر قوسی روستاهای بالادست بهشهر بر روی سد گلورد تا قبل از عید ۱۴۰۴ آماده بهره برداری است.

مهدی یونسی رستمی در حاشیه بازدید از پل زیرقوسی سدگلورد در بهشهر که بیش از ۶۰ روستا را به هم متصل می‌کند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو هفته گذشته از این پروژه بازدید و مقرر شد که در ادامه کار تسریع شود که خوشبختانه روند رو به رشدی داشت.

وی افزود: این پروژه تا قبل از عید ۱۴۰۴ آماده بهره برداری است تا مردم بهشهر، نکا، زاغمرز و رستمکلا از آب این سد برای مصارف کشاورزی استفاده کنند. استاندار مازندران یادآور شد: پروژه طی دو هفته اخیر پیشرفت رو به رشدی داشت.

یونسی گفت: برخی مشکلات و تنگناهای مالی وجود دارد که با کمک نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی برای رفع آن اقدام می‌شود. عملیات نصب قطعات سازه فلزی پل بزرگ سد گلورد که ۳۰ مهر ۱۴۰۲ آغاز شده بود، پس حدود ۱۵ ماه با نصب آخرین قطعه به پایان رسید. با نصب آخرین قطعه سازه این پل، اقدامات بعدی برای بهره‌برداری کامل از پل و راه دسترسی آغاز شده است.

نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها، اعتماد سرمایه‌گذاران را سلب می‌کند و از جذب سرمایه‌گذاری جدید جلوگیری می‌کند.

و طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه‌ها، به دلیل افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه نهایی پروژه را افزایش می‌دهد. و مهمتر از همه  نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها، نارضایتی مردم را به دنبال دارد و به اعتبار دولت و مسئولان خدشه وارد می‌کند تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره مازندران، نیازمند عزم جدی مسئولان و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است. با اتخاذ تدابیر مناسب و تخصیص بودجه کافی، می‌توان به توسعه پایدار این استان امیدوار بود