معمار همزیستی در مدرسه
معمار همزیستی در مدرسه
محمدعلی نوبختهفته معلم امسال نیز به پایان رسید و فرصت مغتنمی برای باز تعریف جایگاه والای معلم در شکل دادن به فردای کشور بود.

در سخنرانی هایی که در این هفته و در راستای تجلیل و تکریم از مقام معلمان عزیز داشتم درباره *مدرسه صلح و معلم صلح ساز* نکاتی را در حد بضاعت دانش آموزی ام بیان نمودم و برضرورت *پرورش نسلی مداراگر و وطن دوست* مطالبی را مطرح کردم.

مدرسه‌ صلح نه صرفاً مکانی برای انتقال دانش بلکه فضایی برای پرورش همدلی، گفت‌وگو و احترام به تفاوت هاست و معلمان با تاثیر بر خلق فرهنگ مدرسه ای صلح آمیز و آموزش مهارت‌های حل تعارض می‌توانند فضای مثبت و حمایتی فراهم کند.

در تاسیس نهادی که در آن همه جانبه گرایی، همدلی و احترام به تفاوت ها در بطن برنامه های درسی و فعالیت فوق برنامه و ایجاد فضایی باز  برای بیان دیدگاه ها در تقویت روح همکاری در دانش آموزان کمک کنند.

معلمان به عنوان رهبران تربیتی نقش کلیدی در پرورش شهروندان صلح طلب و مسئول ایفا می‌کنند

از این‌رو، روش های کاربردی برای تبدیل کلاس و مدرسه به محیط مساعد برای پرورش فرهنگ صلح، را بدین نحو توضیح داد که

۱ ایجاد جوی امن و اعتمادساز

۲_آموزش مهارت های حل تعارض

۳_ نصب تابلوهای توافق نامه

۴_ تلفیق صلح در برنامه های روزمر

۵_بازی های همکاری محور

۶_ تشکیل کمیته و نمایشگاه صلح در مدارس

۷_ الگوسازی و تقویت رفتار صلح جویانه

از آنجا که نسل امروز، فردای ایران را می سازد و دانش آموزی که در مدرسه صلح بزرگ شده در زندگی اجتماعی گفتگو، توافق و تفاهم را به جای خشونت برمی‌گزیند و پیشنهادگری و ابتکار را جایگزین نزاع قدرت می کند لذا نقش معلمِ صلح ساز فراتر از آموزگار دروس، الگویی زنده از رفتار صلح جویانه است.

معلم صلح ساز، معمارِ همزیستی و امیدبخشِ فردایی روشن است و می توان با گسترش مدرسه صلح و حمایت از جوانان خلاق و مسئول، نسلی متعهد به وفاق، همدلی و عدالت پرورش و ستون های توسعه پایدار و مسیر دموکراسی را مستحکم کرد.

بنابراین برای دست یابی به چنین چشم اندازی، نظام آموزش و پرورش و دلسوزان این حوزه باید گام های بنیادین بردارند که از آن جمله:

۱_اصلاح برنامه های درسی به نحوی که مهارت های صلح آموزی، تفکر انتقادی و کار تیمی به صورت میان رشته ای و کاربردی تدریس شوند

۲_توانمندسازی معلمان از طریق دوره های تخصصی صلح و انضباط مثبت

۳_گسترش فعالیت های فوق برنامه مانند باشگاه های وفاق و پروژه های اجتماعی_فرهنگی

۴_ارزیابی و پایش مستمر نتایج آموزش صلح در شاخص های رفتاری و اجتماعی دانش آموزان

بنابرین با اتخاذ چنین تدابیری و سرمایه گذاری هوشمندانه در ارتقای نیروی انسانی مدرسه محور، قادر خواهیم بود در آینده ای نزدیک جامعه ای پویا، مبتکر و مداراگر را تحویل دهیم؛ نسلی که میراث دار فرهنگ، حافظ هویت ملی و پیشگام توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور در  مسیر پیشرفت، عقلانیت و معنویت ایران خواهد بود.

 

  • نویسنده : سمانه اسلامی