آغاز سفرهای پنج‌ستاره از ساری تا مشهد
آغاز سفرهای پنج‌ستاره از ساری تا مشهد
نخستین قطار مسافری پنج‌ستاره استان مازندران با نام «فدک» با بدرقه مدیران ملی و استانی از ایستگاه راه‌آهن ساری حرکت خود را آغاز کرد.

گامی مهم در ارتقای کیفیت خدمات ریلی و پاسخ به مطالبه دیرینه مردم شمال کشور برای سفرهای ایمن، راحت و لوکس به مشهد مقدس.

قطار پنج‌ستاره فدک با ظرفیت ۳۲۰ مسافر در هشت سالن، قرار است هفته‌ای یک‌بار در مسیر رفت و برگشت ساری-مشهد فعالیت کند. این قطار با امکانات رفاهی ویژه از جمله چهار وعده غذای گرم، کوپه‌های مجهز، تلویزیون مستقل، سرگرمی‌های درون‌قطاری و مهمانداری در سطح استانداردهای بین‌المللی، تجربه‌ای متفاوت از سفر ریلی را برای مسافران رقم می‌زند.

رحمان معصومی، مدیرکل راه‌آهن شمال، در مراسم آغاز به کار این قطار گفت: «راه‌اندازی قطار پنج‌ستاره فدک در مازندران، پاسخی شایسته به نیاز مردم دیار علویان و عاشقان امام رضا(ع) است. این اقدام با پیگیری‌های ویژه استاندار و حمایت وزارت راه و شهرسازی محقق شد.»

معصومی با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی افزود: «مصرف سوخت در ناوگان ریلی یک‌هفتم ناوگان جاده‌ای است. همچنین زمین مورد نیاز برای ساخت خطوط ریلی کمتر از جاده‌سازی است و ایمنی بیشتری دارد.»

وی همچنین از کاهش ۳۰ درصدی حوادث ریلی در شمال کشور خبر داد و گفت: «با وجود افزایش ۵۰ درصدی حمل بار در سال جاری، سوانح ریلی کاهش یافته است. این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی کارکنان راه‌آهن است.»

برنامه‌ریزی زمانی این قطار به‌گونه‌ای است که مسافران صبح به مشهد می‌رسند و در مسیر برگشت نیز صبح به ساری وارد می‌شوند؛ زمان‌بندی‌ای که برای رفاه بیشتر مسافران طراحی شده است.

راه‌آهن شمال با طول ۳۳۰ کیلومتر، ۲۲ ایستگاه، ۹۵ تونل، ۴۱ گذرگاه حفاظ‌شده و بیش از ۱۵۰۰ پل و آب‌گذر، یکی از پیچیده‌ترین و زیباترین مسیرهای ریلی کشور محسوب می‌شود. در این مسیر علاوه بر قطارهای باری و مسافری، قطارهای حومه‌ای نیز بین پل‌سفید و گرگان تردد دارند.

با وجود هزینه‌های بالای نگهداری ریل‌باس‌ها، راه‌آهن شمال همچنان به خدمت‌رسانی به مسافران پایبند است. معصومی در این‌باره گفت: «درآمد ماهانه ریل‌باس‌ها حدود ۷۰ میلیون تومان است، اما هزینه نگهداری آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است. با این حال، باور به خدمت‌رسانی حتی در صورت ناهمخوانی درآمد و هزینه متوقف نمی‌شود.»

وی همچنین از آمادگی برای همکاری با سرمایه‌گذاران جهت راه‌اندازی ریل‌باس سوم در استان خبر داد و افزود: «در برنامه هفتم توسعه، تکلیف شده که ۳۰ درصد از بار و مسافر کشور با راه‌آهن حمل شود. ما نیز در راه‌آهن شمال برای تحقق این هدف ملی تلاش خواهیم کرد.»

 

  • نویسنده : سمانه اسلامی