اقدامی که میتواند چهره سفر و گردشگری شمال کشور را متحول کرده و مازندران را به یکی از قطبهای نوظهور سفرهای دریایی ایران و منطقه بدل کند.
در روزهایی که نگاهها بیش از همیشه به دریا دوخته شده، پهلوگیری کشتی کروز مسافربری در سواحل مازندران بهعنوان نماد تازهای از تحول در صنعت گردشگری استان مطرح شده است. این پروژه، به گفته مهدی یونسیرستمی، استاندار مازندران، «نقطه عطفی در تاریخ گردشگری خزر» خواهد بود.
استاندار مازندران در بازدید از مجتمع کشتیسازی صدرا در بهشهر با اشاره به ورود این کشتی گفت:استقرار و بهرهبرداری از کشتی کروز، گامی مؤثر در مسیر توسعه گردشگری دریایی و تنوعبخشی به خدمات گردشگری مازندران است. این اقدام نهتنها موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی میشود، بلکه مدت اقامت و میزان هزینهکرد مسافران را در استان افزایش خواهد داد.»
به گفته وی، مازندران در حال ورود به مرحلهای تازه از گردشگری مدرن است؛ مرحلهای که در آن دریا نه فقط منبعی طبیعی، بلکه بستری برای اشتغال، سرمایهگذاری و تعاملات فرهنگی و اقتصادی محسوب میشود.
پهلوگیری کشتیهای مسافربری در خزر، رؤیایی است که سالها در برنامههای توسعه گردشگری شمال کشور وجود داشت اما تا امروز به دلیل نبود زیرساختهای مناسب اجرایی نشده بود. حالا با استقرار کشتی کروز در آبهای مازندران، میتوان سفرهای دریایی تفریحی، اقامتی و بینالمللی را در مسیرهای داخلی و حتی خارجی (به مقصد بنادر روسیه و قزاقستان) تصور کرد.
کارشناسان میگویند این اقدام، اگر با توسعه اسکلههای استاندارد، مراکز اقامتی ساحلی و تبلیغات هدفمند همراه شود، میتواند بهزودی جایگاه مازندران را در نقشه گردشگری دریایی منطقه تثبیت کند.
صدرا؛ بازوی صنعتی خزر
استاندار مازندران در بازدید از کارخانه کشتیسازی صدرا، این مجموعه را «قلب تپنده صنعت دریایی شمال کشور» خواند و گفت:در این مجموعه هم کشتی ساخته میشود و هم تعمیرات تخصصی انجام میگیرد. حدود ۷۰۰ نیروی متخصص در آن مشغولاند و ما برای توسعه فعالیتها، تسهیلات ویژهای در نظر گرفتهایم.»
به گفته یونسیرستمی، با توجه به روابط تجاری گسترده ایران با کشورهای حاشیه خزر، نیاز به شناورهای صادراتی، کانتینربر و یخچالدار روزبهروز بیشتر میشود و صدرا نقشی کلیدی در تأمین این نیاز دارد.
این مجتمع که از اوایل دهه ۷۰ با ساخت سکوی حفاری “ایران خزر” فعالیت خود را آغاز کرد، امروز علاوه بر پروژههای صنعتی، در حوزه گردشگری دریایی نیز وارد عمل شده است و زیرساختهایی چون احداث حوض خشک، سیستم بالابر با ظرفیت ۳۸۰۰ تن و طرح اتصال به شبکه راهآهن سراسری را در دست اجرا دارد.
با وجود برخورداری مازندران از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی، تاکنون سهم این استان از گردشگری دریایی کشور اندک بوده است. گردشگری مازندران عمدتاً بر پایه اقامتگاههای زمینی، جنگل، و طبیعتگردی استوار بوده و دریا، علیرغم ظرفیت عظیمش، بیشتر محلی برای تفریح کوتاهمدت بوده تا مقصدی برای سفرهای اقامتی و اقتصادی.
اکنون با ورود کشتی کروز، این معادله در حال تغییر است. به باور کارشناسان، گردشگری دریایی میتواند پیشران تحول در اقتصاد ساحلی مازندران باشد؛ از اشتغال در حوزه خدمات و صنایع وابسته گرفته تا رونق بنادر، رستورانها و اقامتگاههای ساحلی.
به گفته مسئولان استانی، دولت چهاردهم با محوریت “دریا به عنوان فرصت توسعه” در پی آن است تا سواحل مازندران را از حالت مصرفی به تولیدی تبدیل کند؛ یعنی دریا نه فقط محل گذران تعطیلات، بلکه منبع خلق ثروت پایدار.
با استقرار کشتی کروز، مازندران در آستانه فصلی تازه از توسعه قرار دارد؛ فصلی که در آن، دریا به مسیر پیوند اقتصاد، صنعت و گردشگری بدل میشود.
اجرای این طرح، به گفته استاندار، میتواند الگویی برای سایر استانهای شمالی کشور باشد و حتی مسیر همکاریهای بینالمللی را در حوزه گردشگری دریایی با کشورهای حاشیه خزر هموار کند.
به تعبیر یکی از کارشناسان حوزه گردشگری:اگر در دهههای گذشته جاده چالوس نماد ورود مسافران به مازندران بود، در دهه آینده ممکن است بندرامیرآباد و کشتیهای کروز، نماد تازه ورود گردشگران به شمال کشور شوند.»
توسعه گردشگری دریایی در مازندران دیگر یک شعار نیست، بلکه گامی عملی است در جهت احیای ظرفیتهای مغفول دریای خزر. ورود کشتی کروز تنها یک رخداد صنعتی نیست؛ آغاز پیوندی نو میان دریا و زندگی مردم شمال است. پیوندی که میتواند همزمان اقتصاد محلی را شکوفا کند و تصویری تازه از گردشگری ایرانی در جهان به نمایش بگذارد.
- نویسنده : سمانه اسلامی
 
           





































































































