فرآیند حیاتی برای موفقیت سازمانی و ارتقای بهره‌ور
فرآیند حیاتی برای موفقیت سازمانی و ارتقای بهره‌ور
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در اجلاس کارگروه شماره یک گزینش کشور که به میزبانی شهرستان محمودآباد برگزار شد، گزینش را یک فرآیند حیاتی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانی و افزایش بهره‌وری دانست.

به گزارش ملکان فریدون کلبادی‌نژاد با بیان اینکه گزینش نقشی اساسی در شکل‌گیری آینده سازمانی ایفا می‌کند، گفت: «موفقیت آینده سازمان گزینش به قلم مدیران آن گره خورده است و انتخاب افراد شایسته و متخصص برای عضویت در سازمان آموزش و پرورش، چالشی مهم است.»

وی با اشاره به دشواری‌های فرآیند گزینش و نیاز به دقت و ظرافت در انتخاب افراد گفت: «یافتن افرادی که هم از نظر تخصصی در سطح مطلوبی قرار داشته باشند و هم با فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش هم‌خوانی داشته باشند، امر دشواری است، اما برای تضمین موفقیت‌های بلندمدت سازمان، ضروری است.»

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اهمیت این فرآیند در ارتقای بهره‌وری و موفقیت سازمانی اظهار کرد: «گزینش نه تنها به پر کردن ظرفیت‌های خالی کمک می‌کند، بلکه یک تصمیم استراتژیک است که می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر فرهنگ و عملکرد سازمانی داشته باشد.»

کلبادی‌نژاد افزود: «این فرآیند می‌تواند کاهش هزینه‌ها، تقویت فرهنگ سازمانی، کاهش نرخ خروج کارکنان، افزایش نوآوری و خلاقیت، و بهبود وجهه سازمانی را به دنبال داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: «یک گزینش موثر نه تنها به جذب بهترین استعدادها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند محیط کاری مثبت‌تری ایجاد کرده و بهره‌وری سازمان را افزایش دهد.»

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین بر اهمیت بی‌تأثیر بودن عوامل بیرونی و سیاست‌زدگی بر فرآیند گزینش تاکید کرد و گفت: «باید مراقب باشیم که در گزینش دچار سیاست‌زدگی نشویم، چرا که اگر این روند درست مدیریت نشود، ممکن است اعتماد و سرمایه‌گذاری که در گزینش از زمان انقلاب در کشور تثبیت شده است، آسیب ببیند.»

کلبادی‌نژاد همچنین به لزوم حفظ یکپارچگی در میان نسل‌ها اشاره کرد و گفت: «رفتارهای ما نباید موجب شکاف‌های نسلی شود. باید در عمل و رفتارهای خود هم‌افزایی و همدلی را تقویت کنیم.»

نقش هسته گزینش در استان مازندران

عیسی لطیفی، مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش مازندران نیز در این اجلاس با اشاره به اهمیت وظایف هسته گزینش گفت: «وظیفه اصلی ما امانت‌داری است. باید افراد شایسته را برای خدمت به آموزش و پرورش انتخاب کنیم.»

وی با اشاره به تاریخچه قانون گزینش در آموزش و پرورش و دستور حضرت امام خمینی(ره) برای تاسیس گزینش، بر اهمیت این فرآیند در سازمان‌های آموزشی تاکید کرد. لطیفی افزود: «در سال گذشته توانستیم بیشترین جذب نیروی انسانی در تاریخ آموزش و پرورش کشور را داشته باشیم که این امر نیازمند تلاش شبانه‌روزی کارکنان هسته گزینش بود.»

وی همچنین به برنامه‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: «امسال بیش از ۳۰ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش جذب خواهند شد که این رقم از پیش‌بینی‌های اولیه نیز بیشتر است.»

به طور کلی، فرآیند گزینش در آموزش و پرورش مازندران، همزمان با چالش‌ها و سختی‌هایی که در پیش دارد، می‌تواند آینده‌ای روشن را برای این سازمان رقم بزند. این فرآیند نه تنها به دنبال جذب نیروهای متخصص و شایسته است، بلکه به ایجاد محیطی کارآمد و مثبت در سازمان کمک می‌کند و نقش اساسی در تحقق اهداف سازمانی ایفا می‌کند.

  • نویسنده : سمانه اسلامی