به گزارش ملکان – مقتدا
شهرداریها به دلیل ارتباط مستمر مردم با این نهاد و دریافت خدمات، همواره مورد توجه بوده و نسبت به اقدامات صورت گرفته از سوی این نهاد حساسیت وجود داشته و دارد. از این رو، مسئولین شهری باید با شفافیت نسبت به اقدامات خود، پاسخگوی مردم و شهروندان باشند.
بهشهر، در شرق استان مازندران، از جمله شهرهایی است که با یک پیگیری ساده میتوان به تعدد کلنگزنی برای انجام پروژههای شهری دست یافت.
کلنگزنیها معمولا شروع یک پروژه را نوید میدهند که باید با تغییرات جدی به سرانجامی خوب و خوش منتهی شود و بالطبع چون این کار توسط شهرداری صورت میگیرد، انتظار میرود که تحولی در شهر و زندگی شهروندان ایجاد کند و با توسعه زیرساختها، ارائه خدمات به شهروندان بیشتر شده و کیفیت زندگی شهری بهبود یابد.
در حالی که شهروندان بهشهری چشمانتظار بهبود زیرساختها و کیفیت زندگی هستند، شهرداری بهشهر همچنان درگیر کلنگزنیهای متعدد است که هیچ تأثیری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان بهشهر ندارد. چرایی این عدم تغییر با توجه به تعدد و تکرار کلنگزنی، بدون شک به اقدامات این نهاد برای انجام پروژهها بدون برنامهریزی و تامین منابع مالی کافی در اجرای پروژه مورد نظر برمیگردد. به نظر میرسد عدم پیشبینیهای لازم در تامین اعتبارات مورد نیاز در اجرای پروژههای کلنگزنی شده و بیبرنامه بودن مدیران شهری، سبب طولانی شدن اجرای پروژهها میشود.
وقتی پروژهای با برآورد اولیه در زمان مشخص شده به بهرهبرداری نرسد، هزینههای مازادی را به پروژه و مجری آن تحمیل میکند که ناچار از انجام آن خواهند بود. از این رو این پروژهها که با بودجه کافی و برنامهریزی دقیق همراه نبودهاند، بدون تغییر در زندگی شهروندان، فقط منابع مالی شهرداریها را میبلعند. و شاید هم نگرانی مدیران شهری از عملکرد آنان در پروژههای کلنگزنی شده، آنان را به تکرار کلنگزنی تشویق میکند و یا شاید ابهاماتی در عملکرد شهرداری در اجرای پروژهها وجود دارد که مردم با پروژه جدید، پیگیر پروژههای قبلی نباشند که به کجا ختم شده و چه نتیجهای داشته است.
این وضعیت نگرانکننده در بسیاری از شهرها و در شهرداریها وجود دارد که اثرات منفی آن بر زندگی شهروندان بسیار است. شهرداری بهشهر یکی از این نهادهاست که برای نمونه و با توجه به درخواستهای مردمی در ارتباطهای تلفنی، پیامکی و یا با حضور در دفتر روزنامه پیگیر موضوعات مطرح شده بودهاند و این رسانه هم به دفعات در برقراری ارتباط با مدیریت شهری برای آگاهی و اطلاعرسانی از وضعیت عملکردی شهرداری با عدم پاسخگویی مدیران دست خالی مانده و امروز براساس رسالت و وظیفه خود، مشکلات شهری را از زبان مردم برای مسئولین محترم شهری در شهرستان بهشهر بازگو کرده است.
همچنین این روزنامه آمادگی دارد پاسخهای شهرداری را برای آگاهی و اطلاع مردم شریف بهشهر منتشر کند.
مدیران شهری باید بدانند شفافیت و پاسخگو بودن دو اصل مهم در مدیریت شهری بوده که بایستی مورد توجه جدی قرار گرفته شود. عدم شفافیت و پاسخگو نبودن مدیران، اعتماد عمومی مردم نسبت به آنان را دچار خدشه کرده و آسیبهای جدی به تعهد مدیران در پذیرفتن مسئولیتهای اجتماعی را در پی دارد.
گرچه مدیریت نادرست مالی از سوی شهرداریها به وفور وجود دارد و یک نمونه ساده آن عدم پرداخت هزینههای چاپ آگهیهای مناقصه و مزایدههای شهرداریها در نشریات است و این مورد از سوی شهرداری بهشهر در پرداخت هزینههای چاپ وجود دارد، اما باز هم در صورتی که شهرداری بهشهر بخواهد مردم شهر را با عملکرد شهرداری بیشتر آشنا سازد، ما آمادگی هرگونه کمکی را داریم.