عدالت آموزشی را حتی در دورترین نقاط دنبال می‌کنیم
عدالت آموزشی را حتی در دورترین نقاط دنبال می‌کنیم
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل سکونت در مناطق کم‌جمعیت از تحصیل محروم بماند، اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری ۱۱۶ کلاس درس با یک تا پنج دانش‌آموز در مدارس استان فعال است.

فریدون کلبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: «در مجموع ۶۸۰ کلاس زیر نرم در استان فعال است که از این میان ۲۸ کلاس تنها یک دانش‌آموز دارند. سایر کلاس‌ها نیز بین پنج تا ده نفر جمعیت دارند و اغلب در مناطق کوهستانی، عشایری و روستاهای پراکنده واقع شده‌اند.»

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، سیاست اصلی آموزش و پرورش مازندران جلوگیری از مهاجرت تحصیلی دانش‌آموزان و کاهش ترددهای طولانی با هدف حفظ امنیت و کیفیت آموزش است.

کلبادی افزود:اجازه نمی‌دهیم دانش‌آموز به خاطر فاصله زیاد از مدرسه مجبور به ترک تحصیل یا مهاجرت شود. حتی اگر تنها یک دانش‌آموز در نقطه‌ای از استان وجود داشته باشد، برای او مدرسه و معلم تأمین می‌کنیم.»

وی با اشاره به اینکه اداره این کلاس‌ها هزینه‌بر و دشوار است، گفت:تأمین نیروی انسانی، مدیریت امکانات آموزشی و رفت‌وآمد معلمان در مناطق پراکنده کاری پیچیده است؛ اما اولویت ما تحقق عدالت آموزشی است و در این مسیر از سیاست‌های حمایتی دولت پیروی می‌کنیم.»

دیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به تراکم جمعیت دانش‌آموزی در شهرهای بزرگ استان تصریح کرد:در مناطق شهری به‌دلیل تمرکز دانش‌آموزان با تراکم بالای کلاس‌ها مواجه هستیم. طبق برنامه هفتم توسعه، کاهش تراکم کلاس‌ها به میانگین ۳۵ دانش‌آموز هدف‌گذاری شده است و برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف آغاز شده است.»

کلبادی با اشاره به تکمیل فرایند کلاس‌بندی در سال تحصیلی جدید گفت:امسال با حضور ۲۰ هزار و ۵۸۲ معلم فرایند کلاس‌بندی به‌طور کامل انجام شد و کمبودهای احتمالی با استفاده از معلمان بازنشسته، دانشجومعلمان و نیروهای ماده ۲۸ جبران شد..

وی یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش استان را بومی‌گزینی نیروی انسانی در مناطق خاص عنوان کرد و گفت:

در مناطقی مثل مرزن‌آباد، کلاردشت و کجور به معلمان تخصصی بیشتری نیاز داریم. تلاش کرده‌ایم با استفاده از نیروهای بومی، پایداری آموزشی را افزایش دهیم و از جابه‌جایی مکرر معلمان جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد عدالت آموزشی تنها با تأمین معلم و کلاس محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تقویت امکانات آموزشی، عدالت در توزیع فرصت‌ها و توجه ویژه به مدارس روستایی و کوهستانی است.

  • نویسنده : سمانه اسلامی