عطش بنزین در جاده‌های شمال، صف‌های طولانی و بنزین سهمیه‌ای
عطش بنزین در جاده‌های شمال، صف‌های طولانی و بنزین سهمیه‌ای
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ثبت مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین در روز دهم شهریور، از رشد ۱۴ درصدی مصرف بخش حمل‌ونقل در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ملکان: سرویس اجتماعی – سمانه اسلامی

ایران در روزهای اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین بوده است. به طوری که مصرف روزانه این سوخت به ۱۴۲ میلیون لیتر رسیده که رکوردی جدید محسوب می‌شود. این افزایش مصرف عمدتاً به دلیل افزایش سفرهای تابستانی و ازدحام در جاده‌ها، به ویژه در استان‌های شمالی کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ثبت مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین در روز دهم شهریور، از رشد ۱۴ درصدی مصرف بخش حمل‌ونقل در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

کرامت ویس‌کرمی با بیان این خبر تصریح کرد: مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل از ابتدای شهریور امسال تاکنون روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر و بنزین حدود ۱۳۲ میلیون لیتر بوده که مصرف بنزین نسبت به شهریور سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۲۲ میلیون لیتر بوده است،  ۸.۵درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۲۳ میلیون لیتر بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بوده، هفت درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ افزایش قابل‌توجهی در مصرف سوخت بخش حمل‌ونقل داشته‌ایم، گفت: افزایش مصرف در حوزه حمل و نقل در بعضی از زمان‌ها به حدود ۱۴ درصد نیز افزایش یافته که باید با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به‌گونه‌ای حرکت کنیم که تأمین و تخصیص نفت‌گاز به ناوگان دیزلی باری درون‌شهری و برون‌شهری بر مبنای عملکرد واقعی باشد زیرا امسال مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، دیزلی و گازوئیل رشد بیش از ۱۰درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است.

ویس‌کرمی افزایش تعداد خودروها، افزایش ترددها، افزایش دما و استفاده از کولر و وجود خودروهای فرسوده در کشور را از جمله دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور نسبت به سال ۱۴۰۲ دانست.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در روز شنبه، ۱۰ شهریور امسال ۱۴۲ میلیون لیتر در کشور بوده است، افزود: همچنین روز یکشنبه، یازدهم شهریورماه مصرف بنزین به حدود ۱۳۸ میلیون لیتر رسیده که این اوج مصرف بنزین ناشی از تعطیلات و افزایش سفرها در هفته اخیر بوده است.

دلیل کمبود بنزین در بعضی از جایگاه‌های کشور در چند روز اخیر

با آغاز فصل گرما و تعطیلات، شاهد افزایش چشمگیر سفرهای داخلی بودیم. به ویژه استان‌های شمالی به دلیل آب و هوای مطبوع، مقصد بسیاری از مسافران بودند.زیرساخت‌های سوخت‌رسانی در کشور برای چنین حجم بالای تردد طراحی نشده است. به ویژه در مناطق گردشگری، تعداد جایگاه‌های سوخت کافی نیست و شبکه توزیع نیز با مشکلاتی مواجه است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بحث کمبود بنزین در بعضی از جایگاه‌های کشور در چند روز اخیر یادآور شد: در هفته اخیر شاهد افزایش حجم ترددها به‌ویژه در استان‌های شمالی بوده‌ایم و ترافیک بسیار سنگینی در مبادی ورودی شهرهای شمالی کشور داشته‌ایم و تا زمانی که این حجم از خودرو در جاده‌ها در حال تردد است، مصرف بنزین در جایگاه‌ها حدود ۲ برابر افزایش می‌یابد و نفتکش‌ها به‌دلیل ازدحام بالای مسافران و تردد بی‌سابقه خودرو در این مدت با تأخیر حدود سه برابری در حمل بنزین از مبدا تا مقصد روبه‌رو می‌شوند که این اتفاق منجر به تأخیر در توزیع سوخت نفتکش‌ها به جایگاه‌ها می‌شود.

ویس‌کرمی با تأکید بر اینکه مالکان خودروها باید از کارت سوخت شخصی خودرو استفاده کنند، گفت: کارت‌های اضطراری در صورت نیاز و در مواقع فراموشی کارت سوخت شخصی و پایان سهمیه اولیه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تعداد کارت‌های اضطراری در ایام افزایش سفرها و ازدحام خودروها افزایش می‌یابد.

ازدحام جمعیت در جایگاه‌های سوخت غرب مازندران

همزمان با تعطیلات پایان ماه صفر میزان قابل توجهی مسافران و گردشگران به استان‌های شمالی به ویژه غرب مازندران عزیمت کردند به نحوی که این شهرها با افزایش تقاضا این روزها دچار معضل کمبود سوخت شدند.

بنا به گزارش مردمی در شهرهای مختلف غرب استان مازندران صف‌های طولانی بنزین در شهرستان تنکابن، عباس آباد، نشتارود و سلمانشهر و شهر رامسر که بیشترین حجم مسافر را داشته است سبب شده حتی مردم بومی منطقه نیز کلافه و سردرگم شوند.

بنا بر آمار غیررسمی ارائه شده تردد در مازندران به در روزهای اخیر به مرز ۲۰ میلیون رسیده و بنابرین تامین مایحتاج از جمله بنزین لازم است در دستور کار مدیران استان قرار گیرد.با این حال مشکل طولانی شدن صف های بنزین در غرب استان مازندران به دلیل همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا و ورود گردشگران شرایط اسف باری را برای مردم و مسافران به وجود آورده و این روزها صف های پیچ در پیچ در خیابان ها و کوچه های اطراف جایگاه های سوخت ایجاد شده است.

در این پیوند حکمت داج‌لیری فرماندار ویژه تنکابن در ارتباط با معضل کمبود بنزین گفت: مصرف بالای سوخت و ترافیک غرب استان سبب اختلال در سوختگیری و دیر رسیدن تانکرهای حامل سوخت به جایگاه‌ها شده است.

وی تاکید کرد: تمام جایگاه‌های سوخت در شهرستان فعال هستند، به جز ۲ جایگاه که آن‌ها هم بزودی فعال خواهند شد.

فرماندار ویژه تنکابن از مردم خواست تا با مصرف سوخت گاز سی. ان. جی و صبر بیشتر بر حل این موضوع به مسئولان کمک کنند.

او گفت: هفت تریلی سوخت وارد شهرستان شدند اما به دلیل حجم بالای ترافیک دیر به جایگاه رسیدند.

سید شمس الدین حسینی نماینده مردم حوزه تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران افزود: طبق تماسها و پیگیری‌های انجام شده تعداد هفت تانکر سوخت از استان گیلان (رشت) وارد شهرستان تنکابن شده و جایگاه‌های بنزین پر شده است ولی حجم بالای مسافر این مشکل صف‌های طولانی را ایجاد کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه اگر مشکل کمبود بنزین در ۲ هفته دیگر در غرب استان حل نشود با معضلات بیشتری روبرو می‌شویم گفت: با پیگیری‌ها از وزارت نفت قرار شده که سوخت مورد نیاز تا هفته دیگر از بندر نوشهر وارد شهرستان تنکابن و رامسر شود.تورج امانی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه غرب مازندران نیز گفت: با ورود بی‌سابقه مسافران به غرب مازندران و شهرستان تنکابن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه انبارهای تامین سوخت در رشت مستقر است و با ورود مسافران که بالای ۲۰ میلیون ثبت شده لازم است تا جایی که ممکن است مسافران مصرف سوخت را مدیریت کنند.

برابر آمار رسمی روزانه تردد خودروها در جاده کندوان به طور میانگین در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان این آمار به ۴۵ هزار دستگاه تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.

غرب مازندران از ۵۷ جایگاه سوخت بنزین و ۴۱ جایگاه سوخت گاز سی ان جی برخوردار است.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

مشکل کمبود بنزین در کشور، تنها با اتخاذ تدابیر کوتاه‌مدت قابل حل نیست. برای حل ریشه‌ای این مشکل، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت و همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول است